وزیر خارجه آمریکا: مدارک اسرائیل درباره فعالیت‌های حماس در برج الجلا را ندیدم

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، حمله به برج الجلا به این دلیل صورت گرفته که حماس در آنجا دفاتر اطلاعاتی نظامی داشته است

وزیر خارجه ایالات‌متحده روز دوشنبه گفت که هنوز شواهد و مدارک اسرائیلی‌ها در این زمینه را ندیده است- SAUL LOEB / POOL / AFP

وزیر خارجه آمریکا گفته است که هیچ‌یک از شواهد و مدارک اسرائیلی‌ها در مورد فعالیت‌های حماس در برجی در نوار غزه که دفتر برخی رسانه‌ها و واحدهای مسکونی در آن بود را ندیده است. این برج، چند روز پیش هدف قرار گرفت و تخریب شد.

پیش از حمله اسرائیل در روز شنبه، به شرکت رسانه‌ای آسوشیتدپرس آمریکا و کارکنان شبکه الجزیره یک ساعت مهلت داده شد تا دفاتر خود را تخلیه کنند. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، حمله به برج یاد شده، به این دلیل صورت گرفته که حماس در آنجا دفاتر اطلاعاتی نظامی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایالات‌متحده روز دوشنبه گفت که هنوز شواهد و مدارک اسرائیلی‌ها در این زمینه را ندیده است. آنتونی بلینکن اظهار داشت که از اسرائیل خواسته است توجیه خود برای حمله به برج الجلا را ارائه کند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ادعا کرد این ساختمان «یک هدف کاملا مشروع» بود. وی روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس، بار دیگر این ادعا را که برج الجلا محل استقرار دفاتر حماس بوده است، تکرار کرد اما هیچ مدرکی در اثبات این ادعا ارائه نداد. نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا در گفت‌وگوی روز شنبه خود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مدارکی در این زمینه ارائه کرده، گفت که این کار از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی انجام شده است.

با این حال وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: «به فاصله کوتاهی پس از حمله، ما جزئیات بیشتر در مورد دلایل این حمله را خواستار شدیم.» آنتونی بلینکن از گفت‌وگو درباره موارد خاص اطلاعاتی خودداری کرد و تنها گفت که اظهارنظر درباره مدارک ارسالی اسرائیلی‌ها و ارزیابی ما از آن‌ها را به دیگران واگذار می‌کند اما افزود که او هیچگونه اطلاعاتی که در این ارتباط ارائه شده باشد را ندیده است.

حمله به برج الجلا در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته است و مدیراجرایی آسوشیتدپرس از دولت اسرائیل خواسته است مدارک خود برای اثبات دلایل حمله به ساختمان و تخریب آن را ارائه دهد. گری پروت، با بیان این که آسوشیتدپرس ۱۵ سال در آن ساختمان حضور داشته است، گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از آن که حماس در آن ساختمان باشد یا در آنجا فعالیت‌هایی انجام دهد، ندیدیم.»

به گفته ارتش اسرائیل، حماس نه تنها از برج الجلا در جهت فعالیت‌های نظامی خود بهره می‌جست، بلکه از خبرنگاران نیز به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کرد.