بازداشت سینا استوی؛ خریدار توییت دورسی، متهم به حمایت از احمدی‌نژاد

کریپتولند که روزنامه همشهری آن را معتبرترین صرافی رمزارز ایران معرفی کرده بود همراه با اپلیکیشن «روبیکا» حامی مالی جشنواره وب و موبایل بود

سینا استوی پیشتر به رقابت ناسالم برای حذف و شرایط دشوار کار در ایران و فیلتر سایت‌هایش اشاره کرده بود-عکس از @bridge

روز دوشنبه همزمان با اجرای طرح بانک مرکزی برای مسدودیت درگاه‌های رمزارزها و ممنوعیت فعالیت آنها، مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، يكی از مراكز  وابسته  به فرماندهی پدافند سايبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از بازداشت سینا استوی، سکوی تبادل کریپتولند به دلیل «مدت‌ها فعالیت غیرقانونی و بدون پشتوانه» خبر داد. 

در این اطلاعیه، سینا استوی، از اعضای «توکن» غیرقانونی شرکت اوراکل بریج با نام اختصاری BRG معرفی شده و اتهام او نیز «اخلال در نظام اقتصادی» عنوان شده است.

به گزارش مهر، «توکن (TOKEN) یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که به یک بلاکچین مجزا نیاز ندارد و بر بستر رمزارزهای دیگر به وجود می‌آید و تولید آن ساده‌تر است. تبلیغات شعاری، ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه کردم و قیمت‌سازی جعلی بخشی از شاخصه‌های کلاهبردارانه پروژه BRG است.»

همزمان انجمن بلاکچین، انجمن فین‌تک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران هرگونه عضویت استوی را در تشکل‌های خود تکذیب کردند.

اما سابقه فعالیت سینا استوی و شرکت‌های تحت هدایت او در ایران نشان می‌دهد که مجموعه او با پشتوانه دولت و سایر نهادها و کانون‌های قدرت و پوشش و تبلیغ رسانه‌ای به طور گسترده و رسمی مشغول به کار بوده است. تنها در یک نمونه کریپتولند (صرافی رمزارز متعلق به سینا استاوی) و اپلیکیشن روبیکا ( (شناخته‌ شده‌ترین محصول شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۶ شمسی به صورت رسمی ثبت شد و مهمترین سهامدار آن شرکت ارتباطات سیار ایران «همراه اول» است) و شرکت دانش‌بنیان داده‌پرداز پویای شریف (با ارتباط نزدیک با سینا استاوی) به طور مشترک حامیان مالی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بودند. درآمد نجومی و انتشار گزارش‌های متعدد درباره مالکیت سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام بر آن موجب شد ستاد اجرایی مالکیت آن را تکذیب کند.

کریپتولند برنده تندیس‌های جشنواره وب و موبایل ۱۳۹۹

در بهمن‌ماه ۱۳۹۹، سینا استوی در جشنواره وب‌ و موبایل ایران حضور داشت. جشنواره‌ای با حضور و نظارت مستقیم مرکز توسعه فن‌آوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سال ۱۳۸۷ به طور سالیانه برگزار می‌شود و پیش‌تر محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و سورنا ستاری، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور در آن سخنرانی کرده‌اند. 

سینا استوی در مصاحبه‌ای که در حاشیه این جشنواره با او انجام شد، به وجود چند دفتر در قلب تهران در طبقه‌های مختلف برج نگار و کار و فعالیت در ایران اشاره کرد. استوی در عین حال گفت سایت‌ها بارها فیلتر شده و رقابت غیرسالم بر سر حذف است.

سینا استوی در همین مصاحبه به نام مهدی استوی اشاره کرد. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان داده‌پرداز پویای شریف که در کنار روبیکا از حامیان تجاری این جشنواره بود. مهدی استوی «نشان عالی مدیر سال» را در همایشی با حضور «بزرگان صنعت کشور، مدیران شرکت های بزرگی چون سازمان فناوری اطلاعات ایران، بانک صادرات ایران، وزارت نفت و ... و مشارکت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و سایر دستگاه های حاکمیتی و اجرایی کشور و با هدف آگاهی و دستیابی به جدیدترین دستاوردها و یافته های علمی مدیریتی» دریافت کرده است.

روزنامه همشهری که صاحب امتیاز آن شهرداری تهران است، ۲ اسفند ۱۳۹۹ از درخشش کریپتولند، (صرافی رمزارز تحت مالکیت سینا استوی) در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران خبر داد. بر اساس این گزارش، کریپتولند، تندیس بهترین سایت کسب و کار و همچنین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و موسسه‌های خصوصی این جشنواره را دریافت کرد.

روزنامه همشهری در این گزارش کریپتولند (نام تجاری شرکت یکتا اکسیر سبز) را اولین و معتبرترین صرافی رمزارزی ایران معرفی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سینا استوی، خریدار نخستین توییت دورسی

سینا که برخی منابع خبری او را هاکان استاوی معرفی کرده‌اند، دو ماه قبل نخستین توییت جک دورسی را حدود سه میلیون دلار خریداری کرده بود. 

در اخبار خارجی مربوط به خرید توییت بنیانگذار توییتر، خریدار، مالک یک شرکت به ثبت رسیده در مالزی با عنوان اوراکل بریج (Oracle Briddge) معرفی شد.

سینا استاوی خرید این توییت را با نقاشی مونالیزا مقایسه کرد و گفت سال‌ها بعد ارزش واقعی آن روشن خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا در سوم فروردین ماه ۱۴۰۰، سینا استوی را یک کارآفرین ایرانی و مدیرعامل شرکت رمز ارز بریج اوراکل معرفی کرد که با پرداخت دو میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رمز ارز، مالکیت نخستین توییت جک دورسی را از آن خود کرده است.

استاوی در حساب لینکدین‌اش، خود را از سال ۲۰۱۹ مالک اوراکل بریج معرفی کرده است. او در وب‌سایت این شرکت یکی از سرمایه‌گذاران اولیه آن از سال ۲۰۱۷ معرفی شده که اکنون مدیرعامل آن است.

استاوی در حساب اینستاگرامش هم خود را مالک صرافی رمرز ارز کریپتولند معرفی کرده است.

متهم به حمایت از احمدی‌نژاد

بازداشت سینا استوی همزمان با نام‌نویسی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ موجب شده که برخی گروه‌های مخالف رئیس‌جمهور سابق ایران، استوی را به حمایت از او متهم کرده و بازداشت استوی که اکنون از سوی سایت‌های خبری نزدیک به سپاه پاسداران لقب «سلطان کریپتو» را از آن خود کرده، هشداری به احمدی‌نژاد عنوان کنند. این گروه‌ها به مصاحبه منتشر شده از سینا استوی در سایت دولت بهار یا نظرسنجی یک کانال تلگرامی درباره شانس پیروزی احمدی‌نژاد اشاره می‌کنند که گفته می‌شود متعلق به سینا استوی است. 

در مصاحبه‌ها و دیدگاه‌های منتشر شده از سینا استوی در رسانه‌های داخل ایران و حساب‌هایی کاربری او در شبکه‌های اجتماعی، به موضع سیاسی یا حمایتش از یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره‌ای نشده است.