فروش اولین توییت جک دورسی به قیمت سه میلیون دلار

این توییت که در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۶ منتشر شده است، می‌گوید: «همین الان توییترم را راه انداختم» 

جک دورسی، از تبدیل مبلغ فروش اولین توییت خود به بیت‌کوین و سپس اهدای آن به سازمان مردم‌نهاد «کمک‌های مستقیم مردمی به آفریقا» خبر دادHannah McKay-Pool/Getty Images/AFP

جک دورسی، بنیانگذار شرکت توییتر، نسخه دیجیتال اولین توییت خود را به قیمتی بیش از ۲.۹ میلیون دلار فروخت. 

این توییت که در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۶ منتشر شده است، می‌گوید: «همین الان توییترم را راه انداختم.» 

به نقل از وب‌گاه حراج دیجیتال «ولیو ایبل بای سنت»، خریداراین توییت، سینا استاوی، رئیس شرکت بریج اوراکل است. 

فرایند خرید این توییت، اصطلاحا «شناسه ماندگار» (NFT) نام دارد. این فرایند، امکان احراز اصالت و تضمین مانایی یک دارایی دیجیتال را در قالب زنجیره فراگیر دیجیتال، یا بلاک‌چین، به صاحب آن «داده» می‌دهد.  

تکنولوژی بلاک‌چین در بازار تراکنش‌های رمزارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم، کاربرد گسترده‌ای دارد. 

جک دورسی، همچنین از تبدیل مبلغ فروش اولین توییت خود به بیت‌کوین و سپس اهدای آن به سازمان مردم‌نهاد «کمک‌های مستقیم مردمی به آفریقا» خبر داد. این هدیه قرار است برای حمایت از خانواده‌های آفریقایی آسیب دیده از ویروس کرونا هزینه شود. پنج درصد از ارزش این معامله هم به حراجی دیجیتال ولیو ایبل بای سنت می‌رسد. 

در پاسخ به این اهدای سخاوتمندانه، سازمان کمک‌های مستقیم به آفریقا در توییتی نوشت: «خارق‌العاده است! سپاس بسیار از جک و سینا استاوی. مشتاقیم که هر چه زودتر این مبلغ اهدایی را به دست دریافت‌کنندگان آن برسانیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از نهایی شدن پیشنهاد خرید، استاوی در توییترش نوشت: «این فقط یک توییت نیست! من فکر می‌کنم که در سال‌های آینده مردم به ارزش حقیقی این توییت پی خواهند برد؛ مثل نقاشی مونا لیزا.» او همچنین از اهدای مبلغ فروش این توییت برای امور خیریه ابراز خرسندی کرد. 

سینا استاوی صاحب سه رمرزارز ماندگار دیگر نیز هست که هر کدام از آن‌ها، حدود ۱۳۰ دلار قیمت دارند. او تا به حال شناسه ماندگار چند توییت خود را نیز فروخته است؛ هرکدام حدود ۱۰۰ دلار. 

محبوبیت شناسه‌های ماندگار بین هنرمندان فضای مجازی رشد صعودی داشته است؛ هرچند به این نوع ابداعی از هنر دیجیتال انتقادهای گوناگونی نیز وارد شده است. کریستا کیم، یکی از این هنرمندان مجازی است که اخیرا یک خانه مجازی را به قیمت ۵۰۰ هزار دلار فروخته است. 

بیپله، یک هنرمند مجازی دیگر، این مجموعه از شناسه‌های ماندگار تحت عنوان «همه روزه، پنج هزار روز اول» را به قیمت ۶۹ میلیون دلار به فروش رسانده است.

به گفته روزنامه واشنگتن‌پست، این مجموعه را یک سوداگر رمزارز با نام مستعار متاکووان، که خود نیز از احتمالا از این معامله سود جسته، خریداری کرده است. 

در حالی که چنین حراج‌های مجازی، غیرقانونی نیست، نکته نهفته در این‌باره، پیش‌بینی سوداگری‌های بیشتر در قالب فناوری بلاک‌چین در آینده است. چرا که به نظر نمی‌رسد این فناوری دیجیتال بتواند تاثیر ویژه‌ای بر عالم واقعی هنر بگذارد. 

فناوری بلاک‌چین، همانند رمزارزها، به مصرف بالای انرژی نیازدارد؛ به طور نمونه، مصرف انرژی مورد نیاز برای تولید بیت کوین طی چهار سال گذشت، چهار برابر شده است.

چالرز هاسکینسون، مدیر یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه رمزارزها، در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید: «مصرف بی‌رویه انرژی برای تولید بیت‌کوین در دی‌ان‌ای این رمزارز نگاشته شده است. آلایندگی آب‌وهوایی بیت‌کوین رشدی تصاعدی خواهد داشت؛ چرا که هر چقدر قیمت آن بالا برود، تقاضا برای خرید آن و طبیعتا استخراج آن بیشتر می‌شود که مستلزم مصرف بسیار بیشتر انرژی خواهد بود.»

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی