کدخدایی: صلاحیت ۴۰ داوطلب حائز شرایط مصوبه شورای نگهبان بررسی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت، صلاحیت دیگر ثبت‌نام کنندگان «اصلا بررسی نمی‌شود»

«این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد. یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد»-عکس از پارسینه

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت که حدود ۴۰ نفر از افرادی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند، «حائز شرایط مصوبه شورای نگهبان» هستند و صلاحیت بقیه بررسی نمی‌شود، چون ثبت نام آنها «به رسمیت شناخته نمی‌شود.»

او در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت که مدارک حدود ۴۰ نفر از داوطلبان ریاست‌جمهوری با مصوبه اخیر شورای نگهبان منطبق بوده است. تعداد افراد مشهوری که از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و سپاهیان در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند نیز در همین حدود است.

شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال، عدم سوءپیشینه، سوابق اجرایی و دست‌کم چهار سال تجربه مدیریتی، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، از جمله شروط مصوبه شورای نگهبان است.

کدخدایی با اشاره به اینکه در دور قبلی انتخابات ۱۶۰۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند، گفت: «مدارکی که قبلا بود همان دو قطعه عکس و فرم ثبت‌نام بود اما الان با توجه به مصوبه شورای نگهبان سوابق کار، عدم سوء پیشینه و مدارک تحصیلی لازم است و افراد ملزم بودند آن را برای شورای نگهبان ارسال کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات خرداد امسال ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. انتظار می‌رود بسیاری از چهره‌ها مانند محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق رد صلاحیت شوند یا با توجه به اظهارات کدخدایی، صلاحیت آنها بررسی نشود. در این بین نام ابراهیم رئیسی بیش از دیگران به عنوان رئیس‌جمهور بعدی مطرح است.

شورای نگهبان ۱۲ فقیه و حقوقدان دارد که شش فقیه آن را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند و شش حقوقدان نیز با مشارکت روسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شوند.

مصوبه شورای نگهبان پیش‌تر با مخالفت دولت حسن روحانی مواجه شده بود و انتقادهای زیادی متوجه آن بود.

کدخدایی در ادامه گفت: «این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد. یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان گفت، برای تایید صلاحیت داوطلبان، هفت رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی شش رای یا کمتر داشته باشد، تایید صلاحیت نمی‌شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از پایین‌ترین نرخ مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است.