حسین دهقان؛ اولین کاندیدای سپاهی انتخابات ۱۴۰۰

مشاور نظامی علی خامنه‌ای و چهره امنیتی سپاه پاسداران برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد

دهقان نخستین سردار سپاه است که به صورت رسمی حضور خود را در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده است- ایرنا

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، حسین دهقان، چهره امنیتی-نظامی سپاه پاسداران و مشاور فعلی علی خامنه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کاندیدا خواهد شد.

این سردار سپاه فعالیت‌های انتخاباتی خود را از پائیز سال گذشته و با شکل دادن به هسته اولیه مشاوران و تیم رسانه‌ای-تبلیغاتی کلید زده بود و در تابستان امسال نیز اعلام کرد که «با قدرت» و برای «نجات مردم» کاندیدا خواهد شد.

اعلام رسمی کاندیداتوری آقای دهقان با انتشار ویدئویی صورت گرفت که تیم رسانه‌ای او در قالب یک مصاحبه ساخته‌اند.

او اعلام کرده که ایده‌های جدیدی برای تغییر در وضعیت اقتصادی مردم دارد.

کاندیداتوری مشاور نظامی علی خامنه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته عباس سلیمی نمین از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دفتر رهبری گفت که کسانی که به صورت مستقیم از علی خامنه‌ای حکم دارند از کاندیداتوری منع شده‌اند.

حسین دهقان در دو دولت گذشته در دو نقش متفاوت حضور داشته است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس بنیاد شهید و در دولت اول روحانی به عنوان وزیر دفاع در کابینه حضور داشت.

 او نخستین سردار سپاه است که به صورت رسمی حضور خود را در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده است. چهره‌های سپاهی و بسیجی دیگری همچون سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، پرویز فتاح، رئیس کنونی بنیاد مستضعفان، مهرداد بذرپاش، رئیس کنونی دیوان محاسبات، باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز مدت‌ها است برنامه‌ریزی مقدماتی برای حضور در انتخابات آینده را کلید زده‌اند.

تلاش چهره‌های سپاهی برای حضور گسترده‌تر در انتخابات مجلس پس از آن شدت گرفت که علی خامنه‌ای در تابستان سال ۹۸ و در دیدار با گروهی از دانشجویان بسیجی راه نجات از «غصه‌ها» را تلاش برای تشکیل دولت و مجلس «جوان و حزب‌اللهی» دانست.

حسین دهقان از فرماندهان سپاهی است که از بخش عملیات و امنیت سپاه پاسداران در ابتدای دهه ۶۰ کار خود را شروع کرد و به دلیل نزدیکی به محسن رضایی به‌سرعت جای خود را در میان فرماندهان سپاه باز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از فرماندهان هسته‌های نخستین سپاه در لبنان پس از درگیری‌های سال ۱۹۸۲ با اسرائیل بوده و در تشکیل جهاد اسلامی لبنان به رهبری عماد مغنیه و جدایی فراکسیون شیعیان جنوب از جنبش امل و تشکیل حزب‌الله لبنان نقش داشته است.

آقای دهقان تجربه حضور در بنیاد تعاون سپاه و دیگر مجموعه‌های اقتصادی این نیروی نظامی را نیز در کارنامه خود دارد.

به نظر می‌رسد محور فعالیت تیم رسانه‌ای و مشاوران حسین دهقان برای معرفی او تکیه به تجربه‌هایی است که او در بخش امنیتی، برون‌مرزی، اقتصادی و امور دولتی داشته است؛ ویژگی‌ای متمایز از دیگر هم‌قطاران سپاهی‌اش که در سودای ریاست‌جمهوری آینده هستند.   

بیشتر از