دست به دامن پهپاد برای جلوگیری از تخم‌گذاری پرندگان در فرودگاه‌های آمریکا

پنتاگون سالانه ۵۰ میلیون دلار برای دور نگه داشتن پرندگان از فرودگاه‌ها هزینه می‌کند

برخورد با پرندگان برای هواپیماها خطرناک است ـ BEN STANSALL / AFP

نیروی دریایی آمریکا در حال ساخت پهپاد خودکاری است که از تخم‌گذاری پرندگان در نزدیکی فرودگاه‌های صحرایی جلوگیری می‌کند.

برخورد با پرندگان برای هواپیماها خطرناک است و به همین دلیل وزارت دفاع ایالات‌ متحده آمریکا (پنتاگون) سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار برای دور نگه داشتن پرندگان از اطراف فرودگاه‌های صحرایی هزینه می‌کند.

یکی از فرایندهای مقابله با این مسئله، روغن‌کاری است که در آن، روی تخم پرندگان را با روغن خوراکی می‌پوشانند تا اکسیژن به نطفه درون آن نرسد.

از دید انجمن رفتار انسانی ایالات‌ متحده آمریکا، اگر این روش درست انجام شود، برای جلوگیری از درآمدن جوجه‌ها از تخم‌ روشی انسانی است؛ ضمن آن که از تخم‌گذاری یا لانه‌سازی مجدد پرندگان ممانعت می‌کند.

روغن‌کاری می‌تواند تعداد پرندگان لانه‌گذار در سطح زمین را کاهش دهد و در عین حال، از گونه‌های در معرض خطر حفاظت کند.

پیش از این، از پهپاد برای یافتن آشیانه پرندگان استفاده می‌شد و سپس، اقدام‌های لازم به عمل می‌آمد. اما بسیاری از آشیانه‌ها در جاهایی مثل صخره‌ها، دکل‌ها یا روی دیگر انواع سازه‌ها قرار دارند که دسترسی به آن‌ها دشوار است. از همین رو، شرکتی به نام فناوری‌های هیترون در شهر لکزینگتون ایالت کنتاکی با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در حال ساخت پهپادهایی برای نیروی دریایی ایالات‌ متحده آمریکاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پهپاد «آرئوس»، سامانه هوشمند روغن‌مالی تخم پرندگان از راه دور، نام دارد و در واقع، نوعی بالگرد بی‌سرنشین موسوم به پهپاد چهارملخی است. این پهپاد بر مبنای یادگیری ژرف کار می‌کند و به سازوکار آشیانه‌یابی و ابزارهای روغن‌مالی تخم‌ پرندگان مجهز است. یادگیری ژرف نوعی فناوری یادگیری ماشین با الگوگیری از مغز انسان است.

پهپاد آئروس خودکار پرواز می‌کند و هنگام جست‌وجو در منطقه، اطراف آشیانه‌ها و تخم‌های پرندگان طوری پرواز می‌کند تا با موانعی مثل کابل‌های برق فشار قوی و آنتن‌ها برخورد نکند. وقتی این پهپاد آشیانه‌ای را پیدا می‌کند، تصمیم‌گیری در مورد روغن‌مالی کردن یا نکردن تخم‌های داخل آشیانه بر عهده انسان است. به گزارش نیوساینتیست، آئروس می‌تواند با یک بار شارژ باتری، به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پرواز کند و به چندین لانه سر بزند.

مدل اولیه پهپاد آئروس در حال حاضر در مرحله پرواز آزمایشی است. این آزمایش‌ها هم‌اکنون در محیط کنترل‌شده انجام می‌گیرد و برای آزمایش‌های میدانی بعدی، لازم است سازمان خدمات حیات وحش و شیلات آمریکا مجوزهای خاصی صادر کند.

گراهام وایت، از انجمن سلطنتی حفاظت از پرندگان بریتانیا، تردید دارد پهپاد یاد‌شده بتواند کل تخم پرنده از جمله زیر آن را روغن‌مالی کند. او همچنین نگران است این کار بر زیست پرندگان اثر منفی بگذارد.

او در مصاحبه با نیوساینتیست گفت: «روغن‌مالی تخم پرنده باید با دقت انجام شود و موجب سلب آسایش پرندگان بالغ نشود.»

او افزود برخی پرندگان هم ممکن است برای حفاظت از آشیانه‌‌شان، به مقابله با پهپاد بپردازند. او گفت: «مرغ دریایی بالغ به احتمال خیلی زیاد به چنین پهپادهایی حمله خواهد کرد و خود و پهپاد را به خطر خواهد انداخت.»

این آزمایش‌ها در ژوئن ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد و در آن مرحله، ممکن است در نیروی دریایی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. نمونه تجاری این پهپاد هم ممکن است در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که پرندگان در کار آن‌ها اخلال ایجاد می‌کنند، به کار گرفته شود.

نیروی دریایی آمریکا هنوز به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این‌باره پاسخ نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان