مرگ جوجه‌های پرندگان آوازخوان به دلیل موج گرمای اروپا

دشوار است مثبت بمانیم و بگوییم جمعیت زمین خودش را با این تغییر دمای شدید سازگار می‌کند

PRAKASH MATHEMA / AFP

بوم‌شناسان هشدار داده‌اند که گرمای سوزان کل جمعیت جوجه‌های پرندگان آوازخوان را در لانه‌هایشان می‌کشد.

بیش از ۲۰۰ جوجه چرخریسک در موج گرمای ماه ژوئن در مون‌پلیه(جنوب فرانسه) از گرسنگی مردند، زیرا والدین آنها در گرمای ۴۵ درجه سانتیگراد قادر به شکار نبودند.

دمای هوا دوباره افزایش یافته و به ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده و در بعضی کشورهای اروپایی رکوردهایی برجای گذاشته است.

دانشمندان اکنون هشدار می‌دهند که الگوهای فصلی حیات وحش در سراسر قاره به شدت مختل شده که می‌تواند باعث نابودی کل جمعیت پرندگان آوازخوان شود.

دکتر ناتالی پتورلی، پژوهشگر ارشد انجمن جانورشناسی لندن گفت: «در بریتانیا، جوجه‌های از تخم درنیامده بسیاری از گونه‌های پرندگان در اثر موج گرما در معرض خطر نابودی هستند و این فشار قوی احتمالاً بر بسیاری دیگر از پرندگان اروپایی تأثیر می‌گذارد.»

دکتر ان شارمنتیه، از مرکز ملی پژوهش علمی در فرانسه، این وضعیت را به کتاب «بهار خاموش»(۱۹۶۲) نوشته‌ی راشل کارسون تشبیه می‌کند، که در آن از ویرانشهری در آینده هشدار می‌دهد که به دلیل تخریب محیط زیست توسط انسان، صدای هیچ پرنده‌ای به گوش نمی‌رسد.

او گفت:«در موج گرما در مون‌پلیه احساس می‌کردی آخرزمان است. همه چیز خیلی ساکت بود. دشوار است مثبت ماندن و گفتن این‌که جمعیت زمین خودش را با این تغییر دمای شدید سازگار می‌کند.»

دکتر شارمنتیه گفت: فقط در یکی از ۳۰ لانه‌ی چرخریسک‌ها در شهر، جوجه‌های زنده پیدا شدند که آنها هم در آستانه‌ی مرگ بودند.

این پژوهش نشان می‌دهد که والدین به دلیل اینکه نمی‌توانستند در گرما پرواز کنند، مجبور شدند جوجه‌های خود را ترک کنند.

بیش از ۱۵۰ جوجه پرستو و چلچله که برای پرواز هنوز خیلی جوان بودند، در خیابان‌های مون‌پلیه پیدا شدند. اینها احتمالاً پس از تلاش برای گرفتن هوای تازه، از لانه‌هایشان سقوط کرده بودند.

حتی جیرجیرک‌ها و پشه‌هایی که به طور معمول در طول تابستان فعال هستند به خاطر موج گرما ساکت شده‌اند.

دکتر شارمنتیه گفت: «همه در خیابان حرف می‌زدند و می‌گفتند «این طبیعی نیست». انسان‌ها و غیر انسان‌ها در این دما بسیار رنج می‌برند.»

احتمالاً این موضوع در مورد پرندگان آوازخوان هم صادق است، یا حتی بدتر از آن، زیرا كه در مناطق شهری زندگی نمی‌كنند و به همین دلیل توسط دانشمندان به خوبی درک نشده‌اند.

«چرخریسک‌ها کاملاً در مقابل تنش‌های زیست محیطی قوی هستند. آنها گونه‌ی الگو برای بوم شناسی هستند زیرا به راحتی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، اما سوخت و ساز آنها مشابه سایر پرندگانی است که به این انبوهی نیستند و در نتیجه برای پژوهش دشوارترند. من فکر می‌کنم مشاهداتی که در مورد چرخریسک‌ها داریم مطمئناً قابل تعمیم بر بسیاری دیگر از پرندگان آوازخوان است، دلیلی ندارد که فکر کنیم آنها بیشتر رنج می‌برند.»

در سراسر جهان رکوردهای دما دارند بازنویسی می‌شوند و شمار تلفات در حال افزایش است.

در اوایل هفته جاری، در پژوهش منتشر شده در مجله «ارتباطات طبیعت» آمده است که حیوانات به اندازه کافی سریع سازگار نمی‌شوند تا با تغییرات سریع آب و هوا همگام شوند. پژوهشگران می‌گویند، حتی پرندگان معمولی مانند چرخریسک،  سینه سرخ جنگلی و گیلموت ممکن است در معرض خطر انقراض قرار بگیرند.

به گفته دکتر استیو پرتگال، متخصص اکوفیزیولوژی از دانشگاه رویال هالووی لندن، زاد و ولد پرندگان آوازخوان بریتانیا امسال زودتر از گذشته بود. او گفت، این تأثیر پیچیده‌ای در الگوهای تولید مثل دارد.

دکتر پرتگال افزود: «تخم‌ها و جوجه‌های پرندگان مهاجری که در ماه آوریل و مه وارد می‌شوند، باید با دمای حرارت گرمتر مقابله کنند، و این به طور بالقوه باعث مرگ و میر بالا و عدم موفقیت در زاد و ولد می‌شود. چنین فشارهایی احتمالاً می‌تواند منجر به مهاجرت زودتر پرندگان و عدم تطابق بین تولید مثل و در دسترس بودن مواد غذایی شود.»

پژوهشگران می‌گویند باید کار بیشتری در مورد انعطاف پذیری جمعیت حیوانات در مواجهه با تغییرات جهانی انجام شود. این همچنین می‌تواند به حافظان محیط زیست کمک کند تا بهترین راه را برای مدیریت جمعیت حیوانات آسیب پذیر پیدا کنند.

دکتر شارمنتیه گفت:«تخریب آب وهوا همین حالا دارد انجام می‌شود و ما باید برای آن کاری کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان