حمله اسرائیل به دفاتر رسانه‌ها در غزه

اسوشیتدپرس از حمله اسرائیل به این ساختمان ابراز شگفتی کرد و آن را نگران‌کننده دانست

اسوشیتدپرس: اسرائیل از پیش به مالک برج رسانه‌ای غزه در مورد حمله اطلاع داده بود-MOHAMMED ABED / AFP

در ششمین روز از دور جدید درگیری‌های اسرائیل و گروه فلسطینی حماس، یک ساختمان ۱۲ طبقه در شهر غزه که دفتر خبرگزاری اسوشیتدپرس و شبکه الجزیره در آن واقع است، روز شنبه بر اثر حملات هوایی ارتش اسرائیل کاملا تخریب شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، مقام‌های اسرائیلی به مالک ساختمان، که علاوه بر آن خبرگزاری، دفتر نمایندگی شبکه الجزیره قطر در غزه و چند رسانه دیگر در آن دفتر دارند، در مورد حمله اطلاع داده و از او خواسته بودند اطمینان حاصل کند همه ساکنان تا پیش از انجام حمله از ساختمان خارج شوند.

اسوشیتدپرس از حمله اسرائیل به این ساختمان با سه موشک سنگین ابراز شگفتی کرد و گری پروت، مدیراجرایی این خبرگزاری آمریکایی، نیز آن را یک تحول نگران‌کننده دانست که باورنکردنی است. او گفته است که نزدیک بود متحمل تلفات جانی هولناکی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر این خبرگزاری در طبقه آخر و پشت بام این ساختمان در پانزده سال گذشته محلی بود که خبرنگاران اسوشیتدپرس می‌توانستند از آن تحولات غزه را گزارش کنند و در جریان درگیریهای جاری نیز شبانه‌روز تبادل آتش فلسطینی‌ها و اسرائیل را به‌طور زنده به تصویر بکشند.

دقایقی بعد در بیانیه‌ای ارتش اسرائیل اعلام کرد خانه خلیل الحیه از فرمانده ارشد گروه حماس را بمباران کرده است. بر اساس این بیانیه، خانه الحیه به عنوان بخشی از آنچه اسرائیل آن را «زیرساخت تروریستی» این گروه فلسطینی حاکم بر نوار غزه خوانده، هدف قرار گرفته شد.

به نوشته اسوشیتدپرس، حمله به خانه معاون رییس دفتر سیاسی «حرکت مقاومت اسلامی» یا حماس، نشان‌دهنده آن است که ارتش اسرائیل نه تنها در پی فرماندهان نظامی، بلکه رهبران سیاسی آن نیز هست. اسرائیل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای جهان حماس را یا در کلیت آن یا تنها شاخه نظامی آن را تروریستی می‌دانند.

به گفته گری پروت، حالا که این ساختمان تخریب شده، جهان از آنچه در غزه رخ می‌دهد کمتر آگاه خواهد شد.

دور جدید درگیری میان ارتش اسرائیل و گروه حماس که از روز دوشنبه آغاز شد، با حملات هوایی فلسطینی‌ها به تل‌آویو و دیگر نقاط اسرائیل و حملات هوایی متقابل اسرائیلی‌ها به مناطق مختلف نوار غزه ادامه یافت و باعث لغو بسیاری از پروازها به اسرائیل شد.

خطوط هوایی «اتحاد» و «Flydubai» امارات متحده عربی کلیه پروازهای خود را به مقصد تل‌آویو لغو کردند.

خطوط هوایی اماراتی مدت کوتاهی است که در پی توافق سال گذشته امارات و اسرائیل به عادی‌سازی روابط، پرواز به مقصد شهرهای اسرائیل را آغاز کرده‌اند. شرکت اتحاد از روز یکشنبه، علاوه بر پروازهای مسافری، پرواز هواپیماهای باری را نیز به تل‌آویز تعلیق می‌کند.

دیگر شرکت‌های عمده هواپیمایی اروپایی و آمریکایی نیز پیش‌تر تصمیم مشابهی گرفته‌اند.