راه‌پیمایی اردنی‌ها به سوی مرز اسرائیل در حمایت از فلسطینیان

وزیر خارجه امارات خواهان «توقف فوری خشونت و درگیری‌ها» شد

هزاران معترض در اردن، همسایه شرقی اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، صبح روز جمعه به سوی مناطق مرکزی حرکت کردند، شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها دادند و پرچم‌های فلسطینی را برافراشتند. حدود نیمی از جمعیت اردن فلسطینی‌تبار است و «کرانه غربی» رود اردن از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ در تسلط اردن بود و این کشور آن‌را تا اواخر دهه ۱۹۸۰ همچنان بخشی از خاک خود می‌دانست. پلیس ضدشورش اردن جمعیت تظاهرکننده را احاطه کرده بود.

در فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، این شعارها شنیده می شد: «ما اینجاییم. یا می‌رویم و یا باید به زور برمان گردانند. به سوی فلسطین، به سوی فلسطین. ما می‌رویم به فلسطین. ما میلیون میلیون نفر به عنوان شهید به فلسطین می‌رویم.»

معترضان با اتوبوس و خودرو سواری از نقاط مختلف به سوی مرز رفتند و از دولت اردن خواستند مرزها را بگشاید. نیروهای امنیتی اردن در روزهای اخیر با توجه به وضعیت اسرائیل و فلسطین، نیروهای مرزی را افزایش داده‌اند. پلیس ضدشورش جلوی رسیدن مردم تظاهرکننده به مرزها را گرفت.

تظاهرات اردنی‌ها در مقابل سفارت اسرائیل در امان، پایتخت اردن، چند روز است که ادامه دارد و بزرگترین مورد همبستگی با فلسطینی‌ها در کشور پادشاهی هاشمی اردن در سال‌های اخیر است. اخراج سفیر اسرائیل و قطع روابط دیپلماتیک بین اردن و اسرائیل از جمله خواست‌های معترضان است. یکی از تظاهرکنندگان اردنی به «ایندیپندنت فارسی» گفت تظاهرات فردا با همین خواست‌ها ادامه می‌یابد.

اردن در سال ۱۹۹۴ دومین کشور عربی بود که با اسرائیل معاهده صلح امضا کرد. نیروهای امنیتی دو کشور با یکدیگر همکاری دارند، گرچه رابطه در سطح اجتماعی خیلی پیش نرفته است. اردن در چند روز گذشته کاردار اسرائیل در امان را فراخواند تا حملات اسرائیل به نمازگزاران در مسجد الاقصی را که بخشی از درگیری‌های وسیع‌تر در بیت‌المقدس (اورشلیم)‌ است محکوم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، امارات متحده عربی که به همراه سه کشور عربی دیگر در تابستان سال گذشته با امضای «توافق ابراهیم» به صلح با اسرائیل رسید، از حملات اسرائیل به غزه ابراز نگرانی کرد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات، به قربانیان رویارویی اخیر تسلیت گفت. آقای زاید گفت: «ما در کنار بقیه خواهان توقف فوری خشونت و درگیری‌ها هستیم. امارات از طرفین می‌خواهد  بلافاصله برای تعهد به آتش‌بس و آغاز گفتگوی سیاسی گام بردارند و بالاترین میزان خودداری را نشان دهند.»

وزیر خارجه امارات گفت: «رویدادهای هفته گذشته نیاز فوری به گفتگوی صلح‌آمیز و آشتی را یادآوری می‌کنند. ما در اندیشه  توافق ابراهیم هستیم و نویدی که برای نسل‌های کنونی و آینده با خود دارد: همزیستی با همسایگان در صلح، کرامت و رفاه.»

شیخ عبدالله گفت «نشان واقعی رهبری» در وضعیت کنونی «عدم تحریک و تلافی‌جویی، و در عوض حرکت به سوی کاهش تنش‌‌ها است»، و تاکید کرد که امارات از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند.