شهری در چین که اردک‌هایش تخم دو زرده می‌گذارند

این تخم‌مرغ‌ها زرده‌های مایل به خاکستری دارند و با روش‌های مختلفی تهیه می‌شوند

تخم‌مرغ‌های نمکی و دو زرده تاکنون پای گردشگران زیادی را به این منطقه باز کرده و شهرت جهانی دارد- Hector RETAMAL / AFP

همه ما بارها ضرب‌المثل «تخم دو زرده» را شنیده‌ایم، خیلی وقت‌ها هم خودمان به نشانه اعتراض از اینکه یک‌نفر بدون دلیل جایگاه ویژه‌ای دارد، از این مثل استفاده کرده‌ایم و گفته‌ایم: «مگر او تخم دو زرده کرده است!»

تخم دو زرده کنایه از کسی است که به‌واسطه کاری منحصربه‌فرد از دیگران متمایز می‌شود. چون به نظر خیلی بعید می‌آید که مرغی بتواند تخم دو زرده بگذارد اما واقعیت این است که این تخم دو زرده با وجود اینکه نادر است اما بعید نیست به‌عنوان‌مثال می‌توان از شهری در چین نام برد که اردک‌هایش به تخم دو زرده معروف هستند.

لذت صبحانه‌های شهر گائویو در مجاورت دریاچه گائو در استان یانگژو چین با تخم‌مرغ‌های نمکی و دو زرده تاکنون پای گردشگران زیادی را به این منطقه باز کرده و شهرت جهانی دارد. آنچه باعث شده شهر گائویو به عنوان مرکز تخم‌مرغ‌های نمکی دو زرده در جهان معرفی شود، موقعیت جغرافیایی آن است.

این شهر، با آبراه‌های متعدد مانند دریاچه گائو در طول قرن‌ها همواره در رشد و پیشرفت صنعت پرندگان آبزی موثر بوده است اما ویژگی مضاعف آن نیز نمکزارهای فراوان منطقه است و در زمانی نه چندان دور منبع اصلی تأمین نمک چین را بر عهده داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان از قول میراندا براون، استاد علوم چینی در دانشگاه میشیگان همسایگی نمکزار و دریاچه اردک را ویژگی این منطقه شگفت‌انگیز دانسته که البته به دلیل هوش سرشار بازرگانان به منطقه‌ای سودآور تبدیل شده است: «بازرگانان نمک سلیقه بسیار خوبی داشتند. آن‌ها ضیافت‌های باشکوهی راه انداختند که لذیذ‌ترین غذاها را عرضه می‌کنند.»

جالب است بدانید تخم‌مرغ‌های دو زرده نمکی شهر گائویو به ادبیات و هنر چین هم راه پیدا کرده و درباره آن اشعاری سروده شده و جشن‌هایی با محوریت آن برگزار می‌شود. حتی برخی ترانه‌های محلی درباره آن سینه‌به‌سینه نقل شده است.

این تخم‌مرغ‌ها زرده‌های مایل به خاکستری دارند و با روش‌های مختلفی تهیه می‌شوند. برخی مردم محلی معتقدند تخم‌مرغ‌های دو زرده پیام‌آور شانس هم هستند و کشاورزان منطقه سعی می‌کنند برای سودآوری بیشتر تولید تخم‌مرغ‌های دو زرده را افزایش دهند. البته این تخم‌مرغ‌ها ارزش غذایی بیشتری هم دارند. در حال حاضر تخم‌مرغ‌های دو زرده در سراسر چین به قیمت‌هایی گاه چندین برابر تخم‌مرغ‌های معمولی به فروش می‌رسند و آنچه در دیگر نقاط دنیا بعید و نادر است در شهر گائویو چین به‌وفور یافت می‌شود.

بیشتر از جهان