کاسه زیر نیم‌کاسه؛ معامله داج‌کوین، استعفای مدیر شرکت سرمایه‌گذاری

مدیر میانی شرکت غول‌آسا، پس از سود بردن میلیونی از معاملات دیجیتالی کناره‌گیری کرد

داج‌کوین، رمزارزی است که با یک «میم» در فضای مجازی آغاز شد اما ارزش آن از ماه ژانویه تا اواخر هفته گذشته، ۷۲ برابر شده است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

گفته می‌شود یکی از مدیران موسسه مالی «گُلدمَن سَکس» لندن پس از آن که در معاملات رمزارز داج‌کوین میلیون‌ها دلار سود برده، از سمت خود در این بانک کناره‌گیری کرده است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که عزیز مک ماهوُن، یکی از مدیران گلدمن سکس و رئیس اداره بازارهای نوظهور این موسسه مالی، به دنبال سرمایه‌گذاری روی رمز ارز داج‌کوین و سود سرشار ناشی از آن، از مقام خود استعفا داده است. داج‌کوین، رمزارزی است که با یک «میم» در فضای مجازی آغاز شد اما ارزش آن از ماه ژانویه تا اواخر هفته گذشته، ۷۲ برابر شده است.

در این میان، هرچند بانک گلدمن سکس کناره‌گیری آقای مک ماهون را تایید کرده، اما به دلیل آن اشاره‌ای نکرده است.

تارنمای «ای فایننشال کرییِرز» گزارش داده که آقای مک ماهون به دنبال میلیون‌ها سودی که از معاملات این پول دیجیتالی به دست آورده، استعفا داده است و اکنون ممکن است یک «صندوق پوشش ریسک» (هِج فاند) راه‌اندازی کند.

رمزارز داج‌کوین، از حمایت ایلان ماسک میلیاردر خود را «داج فادِر» (پدر داج) می‌خواند، برخوردار است. بهای این رمزارز از اوایل سال جاری به گونه‌ای چشمگیر افزایش یافت و در ششم ماه مه -درست پیش از میزبانی برنامه پر بیننده «ساتردی نایت لایو» (اس‌ان‌ال) توسط آقای ماسک، مدیرعامل تسلا- به اوج خود رسید و در ۰.۶۸۷۳ دلار تثبیت شد.

اما ارزش داج‌کوین در روز هشتم مه و پس از نخستین حضور ماسک در «اس‌ان‌ال» که در جریان آن، داج‌کوین را به شوخی یک «فشار و شتاب» خواند، ۳۰ درصد کاهش یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند از آن هنگام ارزش داج‌کوین قدری بازسازی شده اما همچنان ۳۲ درصد از اوج خود کمتر است. با وجود این، در مقایسه با آغاز معاملات این رمزارز در اوایل سال جاری، بهای داج‌کوین بیش از هزار برابر شده است.  

نشریه «فوُرچون» می‌گوید با توجه به افت اخیر ارزش داج‌کوین، احتمالا آقای مک‌ماهون سود سرشار خود از معامله این رمزارز را، پیش از اظهارات رئیس تسلا در نخستین اجرایش در «اس‌ان‌ال»، کسب کرده است.

انتظار می‌رود ارزش برابری داج‌کوین با رمزارزهایی که قرار است هر دقیقه در فضای مجازی عرضه شوند، دستخوش تغییر شود.

حمایت افرادی مانند ماسک، گای فیِری، رستوران‌دار آمریکایی و مارک کیوبَن، میلیاردر و کارآفرین، همچنان ارزش داج‌کوین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ایلان ماسک روز سه‌شنبه گفت که موسسه تسلا در حال بررسی پذیرش رمزارز داج‌کوین برای پرداخت‌های این شرکت است. او افزود که پروژه «دوج-۱ ماموریت به ماه» موسسه فضایی اسپیس اکس که از سال آینده سفرهای تجارتی به کره ماه را آغاز خواهد کرد، رمزارز داج‌کوین را برای پرداخت بهای بلیت این سفرها می‌پذیرد.  

تیم بسکتبال «ان بی اِی» کیوبَن، ستاره برنامه «شارک تَنک» هم رمزارز را برای پرداخت‌هایش می‌پذیرد.

در سال‌های اخیر، صنایع مالی نیز به‌ سمت رمزارزها متمایل شده‌اند.

لویی ژانگ، تحلیلگر سابق مالی «بانک آمریکا» در نیویورک، همکاری با موسسه «کوُین بِیس» را در مقام مهندس ارشد نرم‌افزار آغاز کرده است و گفته می‌شود جِس بوُرنستین،  که پیش‌تر موسسه معاملات پولی «نوُمورا» در نیویورک را راه‌اندازی کرده بود، نیز استعفا داده است تا معاونت اداره فروش «استیک هاوند» را برعهده گیرد. این موسسه،  تولیدکننده ژتون‌هایی است که برای صاحبان آن امکان دسترسی به امور مالی غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد