نتیجه تحقیق مستقل:‌ همه‌گیری کرونا قابل پیشگیری بود

اگر وضعیت اضطراری یک هفته زودتر اعلام شده بود، میلیون‌ها نفر جانشان را از دست نمی‌دادند

فوریه ۲۰۲۰ در میان ناتوانی کشورها از اعمال مقررات از دست رفت-DIPTENDU DUTTA / AFP

گزارش یک هیئت مستقل درباره نحوه مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا می‌گوید که سازمان بهداشت جهانی باید در اولین جلسه‌ خود در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰، وضعیت اضطراری اعلام می‌کرد ‌‌و برای جلوگیری از انتشار ویروس محدودیت‌های مسافرتی را پیشنهاد می‌داد و این تصمیم را به ۳۰ ژانویه موکول نمی‌کرد‌‌.

به نوشته این گزارش، سال گذشته و وقتی که کشورها از اعمال مقررات سختگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس عاجز ماندند، ماه فوریه از دست رفت.

گزارش می‌گوید همه‌گیری کووید-۱۹ فاجعه‌ای بود که می‌شد جلویش را گرفت و جان سه میلیون و ۴۰۰ هزار انسان را نجات داد.

گزارش فوق می‌نویسد که مقام‌های چینی در مراحل ابتدایی داده‌هایی را درباره آنچه رخ می‌داد ارائه دادند و وقتی که کشورهای آسیایی قوانین منع حرکت ‌را اعمال کردند، بقیه جهان دست روی دست گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش با عنوان «کووید-۱۹را آخرین پاندمی کنیم» منتشر شده و می‌گوید:‌ «وضعیت امروز ما قابل پیشگیری بود و ناشی از رشته ناکارآمدی‌ها، تاخيرها و شکاف‌ها در آمادگی و پاسخگویی است.»

این تحقیق همچنین خواستار اصلاحات بنیادین در سازمان بهداشت جهانی در امر برنامه‌ریزی برای مواجهه با همه‌گیری‌های جهانی شده است.

ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان در مرکز چین شناسایی شد و به همه‌گیری فاجعه‌باری تبدیل شد که جان بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار انسان را در سراسر کره زمین گرفت و اقتصاد جهان را به زانو درآورد.

این هیئت مستقل، در گزارششان می‌گویند که پزشکان چینی در دسامبر ۲۰۱۹ مواردی از ابتلا به ذات‌الریه غیرعادی را به مسئولان گزارش دادند و سازمان بهداشت جهانی گزارش‌هایی را از مراکزی چون سازمان کنترل بیماری‌های تایوان دریافت کرد.

هلن کلارک، از مدیران هیئت تحقیق و نخست‌وزیر سابق نیوزیلند، گفت:‌ «اگر محدودیت‌های سفر زودتر و گسترده‌تر اعمال شده بود، می‌توانست در جلوگیری از انتقال سریع بیماری تاثیر عمده‌ای ایفا کند.»

الن جانسون سیرلیف، رئیس‌جمهور سابق لیبریه، دیگر مدیر هیئت تحقیقات درباره واکنش جهانی به ویروس کرونا است و هیئت مستقل تهیه‌کننده گزارش را دبیرکل سازمان بهداشت جهانی مسئول تحقیق کرده بود.

این گزارش می‌گوید تأخیر هشت روزه سازمان بهداشت جهانی در اعلام وضعیت اضطراری، کندی بسیاری از کشورها در واکنش سریع برای جلوگیری از انتشار ویروس، عملکرد شماری از رهبران جهان در انکار و زیر سوال بردن علم و تعلل در واکنش جامع، کمبود تجهیزات حفاظتی برای کادر درمان و پزشکان، نابرابری کشورها از نظر واکسیناسیون، از جمله علل عالم‌گیری ویروس کرونا است.