هشدار سازمان بهداشت جهانی درمورد کندی برنامه واکسیناسیون اروپا

رئیس اداره اروپای سازمان بهداشت جهانی گفت این مسأله پذیرفتنی نیست و اروپا باید تولید واکسن را شتاب دهد

بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، تنها ۱۰درصد جمعیت اروپا، دوز اول و چهار درصد، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند- PHILIPPE DESMAZES / AFP

یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا «به شکل غیرقابل قبولی، کُند» است.

هانس کلوگ، رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، گفته است که اتحادیه اروپا باید تولید واکسن را شتاب دهد و موانع موجود برای توزیع آن را از میان بردارد.

این سخنان یک روز پس از آن بیان شد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها، برای بار سوم قرنطینه سراسری در فرانسه اعلام کرد.

آلمان نیز با افزایش تعداد مراجعان بخش‌های مراقبت ویژه، با موارد بیشتر عفونت کووید-۱۹ روبه‌رو شده و بر اساس گزارش‌ها، به اوج آلودگی‌های موج اول در اوایل سال گذشته نزدیک شده است.

آقای کلوگ ضمن تاکید بر اینکه «واکسن بهترین راه خروج ما از همه‌گیری است»، گفت: « نه‌تنها (واکسن برای مقابله با همه‌گیری) کارگر است بلکه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نیز بسیار موثر است.»

او از برنامه واکسیناسیون در اتحادیه اروپا که در سفارش و تایید واکسن‌های موجود از بریتانیا و ایالات‌متحده عقب مانده است، انتقاد کرد. دکتر کلوگ گفت: «کندی توزیع این واکسن‌ها غیرقابل قبول است. ما باید همین حالا با تقویت تولید و کاهش موانع موجود برای واکسینه کردن مردم و استفاده از تک‌تک شیشه‌های واکسنی که در اختیار داریم، این روند را شتاب دهیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، تنها ۱۰ درصد جمعیت اروپا، دوز اول و چهار درصد، دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

ماه گذشته و پس از اینکه بریتانیا توانست دوزهای بیشتری از واکسن کرونا سفارش دهد، برخوردهایی میان این کشور و اتحادیه اروپا درگرفت. اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفته که مشکلات مرتبط با حجم بالای تولید واکسن، دست‌کم گرفته شده است. این کمیسیون، هفته گذشته تهدید کرد که مقررات مربوط به صدور واکسن از اتحادیه اروپا را سختگیرانه‌تر خواهد کرد تا از ارسال آن به کشورهایی که «نیاز فوری ندارند»، جلوگیری شود.

برنامه واکسیناسیون بریتانیا، جلوتر از برنامه اتحادیه اروپا حرکت می‌کند. اتحادیه اروپا مدعی است برخی شرکت‌ها به تعهد خود برای تحویل واکسن به اروپا عمل نمی‌کنند و واکسن‌های خود را به بریتانیا می‌فرستند.

دکتر کلوگ گفت موارد عفونت در اروپا در همه گروه‌های سنی جز سالمندان بالای ۸۰ سال، در حال افزایش است که نشان می‌دهد واکسیناسیون سالمندان موثر است، اما روند کند توزیع واکسن، گروه‌های جوان‌تر را در معرض خطر قرار داده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «درحالی‌که جهش‌های نگران‌کننده (ویروس)، در حال گسترش و فشار بر بیمارستان‌ها، رو به افزایش است، تعطیلات عید پاک موجب رفت‌وآمد بیشتر مردم خواهد شد و تسریع برنامه واکسیناسیون بسیار ضروری است.»

© The Independent

بیشتر از جهان