«لباس اسلامی»؛ پایانی بر امید حضور جهانی ژیمناستیک زنان ایران

لباس‌ها باید برای دو رشته ترامپولین و آکروژیم به تائید فدراسیون داخلی و جهانی می‌رسید

زنان ورزشکار ایرانی در رشته‌های مختلف ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی باید پوشش کامل اسلامی را رعایت کنند-IRNA

ممنوعیت حضور زنان تیم ملی ژیمناستیک ایران در مسابقات بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

تنها یک هفته پس‌ازآنکه سرمربی تیم ملی ژیمناستیک ایران از توسعه این ورزش در کشور سخن گفت، شرکت زنان در رقابت‌های بین‌المللی ممنوع شد.

پس از یک سال مذاکره و برگزاری جلسات، لباس تیم ملی ژیمناستیک بانوان ایران برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی مورد تائید وزارت ورزش و جوانان قرار نگرفت و بانوان ژیمناستیک ایران قادر نخواهند بود در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.

اسفندماه سال گذشته، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد «لباس بانوان ژیمناست ایران باید سه ماه قبل از حضور در میادین بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک مورد تائید کارشناسان این وزاتخانه قرار بگیرد.»

درخواست برای بررسی لباس به این دلیل بود که پس از دهه‌ها عدم شرکت زنان در مسابقات بین‌المللی، سرانجام در سال ۱۳۹۷ اعلام شد که مجوز شرکت زنان در رشته ژیمناستیک در رقابت‌های زنان كشورهای مسلمان در جزیره كیش داده شد. پس‌ازآن فدراسیون جهانی نیز در آذر سال ۱۳۹۸ تائید کرد که ژیمناست‌های زن ایرانی می‌توانند با لباس‌های پوشیده در مسابقات آکروژیم شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لباس‌ها باید برای دو رشته ترامپولین و آکروژیم به تائید فدراسیون داخلی و جهانی می‌رسید.

باآنکه روابط‌ عمومی وزارت ورزش و جوانان روز دوم اسفند ۹۹ اعلام کرد: «مجوز حضور بانوان ژیمناست ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک صادر شد.» اما پس از ساعاتی آن را از درگاه‌های خبری خود برداشت. به گزارش همشهری، سایت وزارت ورزش نیز این خبر را از وب‌سایت خود، حذف کرد.

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان در ابن باره گفت: «به لباس آکروباتیک ژیمناستیک اصلاً مجوز داده نشده است.» او با اشاره به برداشتن خبر تائید لباس از وب‌سایت گفت این خبر درست نبوده و «شاید روابط عمومی این حس را داشته که (لباس) تائید شده است.»

مهین فرهادی زاد، روز گذشته با اعلام نظر نهایی وزارت ورزش و جوانان درباره لباس ورزشکاران زن گفت: «حضور ورزشکاران ژیمناستیک بانوان ما در عرصه‌های بین‌المللی، با توجه به نوع فعالیت‌ها و پوششی که مدنظر نهادهای بین‌المللی ورزشی است، امکان‌پذیر نیست.»

این جمله پایانی بود بر امیدهای چند سال اخیر به بازگشت زنان به عرصه مسابقات بین‌المللی ژیمناستیک.

مقامات جمهوری اسلامی شرط «لباس اسلامی و پوشیده» برای شرکت زنان در مسابقات ورزشی را مغایر با فعالیت ورزش آن‌ها و کسب مدال و رکورد نمی‌دانند و بر این اساس زنان ورزشکار ایرانی در رشته‌های مختلف ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی باید پوشش کامل اسلامی را، شامل کلاه، سربند و سرپوش یا مقنعه، بلوز و کاپشن ورزشی آستین‌بلند و جلوبسته و شلوار ورزشی گشاد، رعایت کنند.

اما همین پوشش تائید شده نیز بارها موردانتقاد «خانواده شهدا، مراجع و امامان جمعه» قرارگرفته است. برخی از این افراد حتی نرمش‌های روزانه در پارک یا دوچرخه‌سواری زنان را نیز برنمی‌تابند.

اندکی بعد از ماجرای برداشته شدن خبر تائید لباس ورزشکاران زن از وب‌سایت وزارت ورزش، امام‌جمعه اصفهان از زنان خواست در خانه ورزش کنند.

سخنان مهدوی این ظن را تقویت می‌کند که مخالف روحانیون باعث مسکوت گذاشته شدن خبر تائید لباس ورزشکاران زن شد و در نهایت با اعلام خبر رد شدن طرح، امید زنان ورزشکار ایرانی را برای چندمین بار پیاپی ناامید کرد.

بیشتر از ورزش