سخنگوی شورای نگهبان: قانون‌گذاری نکردیم، اما آنچه گفتیم الزام‌آور است

اخیراً شورای نگهبان قانونی ۴ ماده‌ای را تصویب و به وزارت کشور ابلاغ کرده است

کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان «هیچ نگاه محدودیت‌زا و ممنوعیت‌زا» ندارد- عکس از حسین زهره وند، تسنیم

به دنبال واکنش‌های گسترده به ابلاغیه شورای نگهبان به وزارت کشور ایران در مورد صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، سخنگوی این شورا روز سه‌شنبه گفت هیچ قانون‌گذاری اتفاق نیفتاده است، اما این ابلاغیه یک مبحث الزام‌آور است تا مسائل «شفاف» شود.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، عباسعلی کدخدایی در برنامه «ره‌یافت» رادیو اقتصاد درباره مصوبه جنجالی شورای نگهبان جهت ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ما سال‌ها منتظر این بودیم تا شرایط ثبت نام‌ در انتخابات ریاست جمهوری ساماندهی شود.

وی با بیان این که مدت‌ها در انتظار بودیم مجلس اصلاحات خود را بر قانون انتخابات ارائه دهد اما اقدام قابل قبولی انجام نشد، گفت در نهایت سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبری ابلاغ و شورای نگهبان مکلف شد تا شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در حوزه‌های رجل سیاسی-مذهبی و مدیر-مدبر بودن، تعیین و تعریف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورا در سال ۹۶ این اقدام را انجام داد و انتظار داشت مجلس جزئیات بیشتر را مشخص کند؛ مجلس فعلی مصوبه‌ای در این زمینه داشت که بعد از رفت و برگشت‌های متعدد به شورا، نظر هیات عالی مجمع تشخیص نسبت به آن مصوبه تامین نشد.

آقای کدخدایی با بیان این که شورای نگهبان «هیچ نگاه محدودیت‌زا و ممنوعیت‌زا» ندارد، اضافه کرد: در هفته‌ گذشته وقتی اعضای شورا دیدند مصوبه مذکور به نتیجه نرسیده است، اعلام کردند که ما می‌خواهیم معیارها را برای ثبت نام انتخابات مشخص کنیم تا مسئله شفاف‌تر باشد.

وی در واکنش به این گفته رئیس جمهوری که شورای نگهبان حق قانون‌گذاری ندارد گفت: اصلا قانون‌گذاری اتفاق نیفتاده است؛ یک مبحث الزام‌آور هست که شورای نگهبان می‌گوید کسانی که برای ثبت نام می‌آیند باید شرایط شکلی داشته باشند و این یعنی شورا بتواند کار خودش را انجام دهد و «حقی از کسی ضایع نشود.»

اخیراً شورای نگهبان قانونی ۴ ماده‌ای را تصویب و به وزارت کشور ابلاغ کرده است. بر اساس این قانون به جز شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال، داوطلبان ریاست‌جمهوری می‌بایست حداقل دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس باشند. همچنین، این افراد باید سابقه فعالیت در دستگاه‌های دولتی قضایی، قانون‌گذاری و نظامی را داشته باشند.