ژنرال باجوه در افغانستان به دنبال چیست؟

رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان با پادرمیانی همتای بریتانیایی‌اش برای دیدار با اشرف غنی به کابل آمد

جزئیات زیادی از جریان این دیدارها افشا نشده است اما دو کشور می‌کوشند اختلافات خود را حل کنند-ارگ

ژنرال قمر جاوید باجوه، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان که مدیریت سیاست خارجی این کشور در قبال افغانستان را به عهده دارد، در سفری اعلام نشده‌ وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان، دیدار کرد. این دیدار در حضور ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا، که در انجام سفر ژنرال باجوه نقش داشت، برگزار شد.

مدتی است که تلاش‌هایی با میانجی‌گری بریتانیا در جریان است تا این نشست در ارگ انجام شود و ژنرال باجوه که مهمترین چهره تاثیرگذار پاکستانی در جنگ افغانستان است، مسائل خود را با اشرف غنی، به صورت رودررو، حل‌وفصل کند. پیش از این، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان هم به کمک همین ژنرال نیک کارتر با ژنرال باجوه در بحرین دیدار و گفت‌وگو داشت تا زمینه این نشست را در کابل فراهم کند.

مسائل مورد اختلاف جدی و عمیقی که دو همسایه تاکنون نتوانسته‌اند از پس حل آن‌ها برآیند، عبارتند از تروریسم،‌ اختلافات مرزی، روند صلح و آینده سیاسی افغانستان.

ژنرال باجوه که به عنوان بزرگترین حامی نظامی، سیاسی و مالی طالبان قلمداد می‌شود، در روزهایی به کابل سفر می‌کند که این شهر در ماتم قتل‌عام ۸۵ دانش‌آموز کودک فرو رفته و خشونت‌ها پس از آن، به شدت بالا گرفته است و دولت آمریکا هم جدول زمانی خروج بی‌قید وشرط نیروهایش را اعلام کرده است.

اشرف غنی که طرف اصلی جنگ خونین در کشورش را اسلام آباد  می‌داند و طالبان را چیزی فراتر از یک گروه نیابتی وابسته نمی‌شمارد، در انتقاد از حمایت پاکستان از طالبان شهره است. در کمتر نشست خارجی و داخلی دیده شده است که او پاکستان را به دلیل حمایت از طالبان به باد انتقاد نگیرد.  

رئیس‌جمهور افغانستان، همین چند روز پیش خطاب به عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت که انتخاب دوستی و دشمنی بین دو کشور به‌ دست پاکستان است و آن کشور امروز باید در این مورد تصمیم بگیرد. او تاکید کرد اگر افغانستان ناامن باشد، پاکستان نیز ناآرام خواهد بود و اگر پاکستان «آسایش ما را می‌خواهد، آن‌ها نیز آسایش خواهند داشت. انتخاب دوستی و دشمنی در دست شما است و در صورت دوستی، افغانستان آماده است که با افزایش همکاری کشورهای منطقه و جهان، با پاکستان همکاری کند.»

این نوع موضع‌‌گیری‌ها که به روایت سایر رقیبان منطقه‌ای پاکستان در مورد رابطه این کشور با تروریسم مهر تائید می‌زند، بر جایگاه پاکستان در افکارعمومی جهان به عنوان کشور حامی افراط‌گرایی تاثیر گذاشته و بر خشم رهبران نظامی و سیاسی این کشور افزوده است. چنین است که اولین خواست پاکستان، قطع انتقادهای دولتمردان افغانستان از پاکستان است و ژنرال باجوه با پیام بهبود روابط و اعتمادسازی بین دو کشور، به کابل سفر کرده است.

کاهش نفوذ هند، گسترش روابط تجاری و همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی از دیگر خواسته‌های پاکستان است. اما شاید خواسته مهمتر پاکستان از دولت کنونی افغانستان، امضای قرارداد همکاری‌های استراتژیک باشد. هرچند افغانستان با بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا، آمریکا و هند سند همکاری‌های راهبردی امضا کرده اما با دو همسایه خود، ایران و پاکستان که آن‌ها را به مداخله در امور داخلی خود متهم می‌‌کند، چنین سندی را امضا نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته برای نهایی کردن این توافقنامه تلاش‌های فراوانی جریان داشت و افغانستان از خود انعطاف‌پذیری نیز نشان داده بود.

طارق فرهادی، مشاور پیشین رئيس‌جمهور افغانستان، به ایندپندنت فارسی می‌گوید: «پاکستان از این وهم دارد که دشمنش در افغانستان جای گیرد. این دشمن چه تحریک طالبان پاکستانی باشد چه گروه دیگر. این کشور در پی امضای موافقتنامه نظامی با افغانستان است که آن را کسی ندیده است. پذیرش مفاد این سند می‌تواند برای افغانستان مشکل باشد؛ مثلا پاکستان می خواهد که بتواند دشمن خود را در خاک افغانستان تعقیب کند. پذیرش چنین سندی دشوار است یا مثلا می‌خواهد قوای مرزی افغانستان را آموزش دهد. برای این که دو کشور چنین توافقنامه‌ای را قبول کنند، باید اعتماد دوجانبه شکل گیرد و شناخت از دشمن هم واضح باشد؛ این که دشمن چه کسی است که باید در داخل خاک یکدیگر تحت تعقیب قرار گیرد.»

اما خواسته‌های افغانستان از پاکستان هم کم و آسان نیست. اولین نکته اشرف غنی این است که اسلام آباد، جنگ اعلام نشده‌ای را که از طریق طالبان علیه دولت او تحمیل کرده است، پایان دهد. او خواهان آتش‌بس دائمی و پایدار، مذاکرات سازنده صلح، توافقنامه سیاسی با طالبان و ادغام این گروه در بدنه نظام جمهوری است و معتقد است که پاکستان می‌تواند در این زمینه، نقش کلیدی بازی کند.

ارگ ریاست جمهوری درباره دیدار ژنرال باجوه و اشرف غنی هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در این دیدارها در خصوص روند صلح، روابط افغانستان و پاکستان، نقش پاکستان در روند صلح و پایان خشونت‌ها در افغانستان، بحث و تبادل نظر صورت گرفت. رئیس‌جمهور غنی با تاکید گفت که نقش کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در برقراری صلح و تاثیرگذاری این کشور بر طالبان، بسیار مهم است و دو کشور همسایه راهی به جز احترام متقابل، حسن همجواری و همکاری اقتصادی ندارند.»

شاید بررسی اوضاع از روی یک عکس رسمی که ارگ منتشر کرد، خیلی دقیق نباشد اما گاهی یک عکس می‌تواند خیلی معنادار باشد. در عکسی که ارگ به اشتراک گذاشته است، رئيس ستاد ارتش بریتانیا می‌کوشد وضعیت را توضیح دهد، اشرف غنی هم اصلا به ژنرال باجوه که رئيس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان «آی‌اس‌آی» در کنارش نشسته است، نگاه نمی‌کند و ژنرال باجوه هم خمیازه می‌کشد.  

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه