نیروی دریایی آمریکا یک کشتی حامل سلاح را در دریای عرب توقیف کرد

مالک و مبدأ این کشتی هنوز مشخص نیست

نیروی دریایی ایالات متحده یک کشتی حامل سلاح بدون پرچم را در دریای عرب توقیف کرد - عکس از twitter:@US5thFleet

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه از کشف و ضبط یک محموله غیرقانونی اسلحه و موشک هدایت‌شونده در آب‌های بین‌المللی دریای عرب خبر داد.

به نوشته رویترز، این کشتی بدون تابعیت حامل ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضدتانک ساخت روسیه، هزاران اسلحه تهاجمی نوع ۵۶ چینی، صدها مسلسل PKM ، اسلحه تک‌تیرانداز و پرتاب‌کننده نارنجک‌انداز بوده است.

این کشتی هم اکنون در اختیار نیروهای ایالات متحده قرار دارد و مبدأ اصلی و مقصد موردنظر آن در دست بررسی است.

طی سال‌های اخیر محموله‌های متعددی از اسلحه که مقصد آنها یمن و حوثی‌ها بوده کشف شده است. در تمامی موارد نیز ایران متهم اصلی بوده است.

پیش‌تر و در بهمن سال گذشته کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش از رشد فزاینده مدارک و شواهدی که نشان می‌دهد برخی در ایران برای شورشیان حوثی در یمن سلاح یا قطعات سلاح ارسال می‌کنند، ابراز نگرانی کرده و در مورد بدتر شدن اوضاع در یمن و «پیامدهای ویرانگر» آن هشدار دادند. کارشناسان این نهاد بین‌المللی گفته‌اند مدارکی در ارتباط با دست داشتن «افراد یا نهادهایی در داخل ایران» در ارسال سلاح به حوثی‌ها در تناقض با قطعنامه‌های سازمان ملل موجود است و به گفته آنها تعداد این مدارک در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در جنگ شش‌ساله یمن از شورشیان حوثی یا «جنبش انصار‌الله» حمایت کرده است. این جنگ تاکنون بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجا گذاشته است و تمامی زیرساخت‌های آن فقیرترین کشور خاورمیانه را نابود کرده است. بر اساس برآورد سازمان ملل ۱۳.۵ یمنی امنیت غذایی کافی ندارند.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند و با حامیان عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری قانونی یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، در حال جنگیدن هستند. جنگ یمن با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای پایان‌دادن به آن، هنوز ادامه دارد.

بیشتر از جهان