گزارش جدید سازمان ملل درباره نقش ایران در ارسال سلاح به حوثی‌های یمن

«این سلاح‌ها شامل موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، تفنگ‌های تک‌تیرانداز و پرتابگر‌های آرپی‌بی هستند»

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند- REUTERS/Khaled Abdullah

کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش جدید از رشد فزاینده مدارک و شواهدی که نشان می‌دهد برخی در ایران برای شورشیان حوثی در یمن سلاح یا قطعات سلاح ارسال می‌کنند، ابراز نگرانی کرده و در مورد بدتر شدن اوضاع در یمن و «پیامدهای ویرانگر» آن هشدار داده‌اند.

شبکه خبری فاکس روز شنبه در گزارشی نوشت، کارشناسان این نهاد بین‌المللی گفته‌اند مدارکی در ارتباط با دست داشتن «افراد یا نهادهایی در داخل ایران» در ارسال سلاح به حوثی‌ها در تناقض با قطعنامه‌های سازمان ملل موجود است و به گفته آنها تعداد این مدارک در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش هیئت کارشناسی سازمان ملل به شورای امنیت، که نسخه‌ای از آن به دست فاکس نیوز رسیده، مدارک جمع‌آوری شده شامل موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، تفنگ‌های تک‌تیرانداز و پرتابگر‌های آرپی‌بی هستند، که همگی نشان‌هایی مطابق با نمونه‌های ساخت ایران دارند.

ایران در جنگ شش ساله یمن از شورشیان حوثی یا «جنبش انصار‌الله» حمایت کرده است. این جنگ تاکنون بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجا گذاشته است و تمامی زیرساخت‌های آن فقیرترین کشور خاورمیانه را نابود کرده است. بر اساس برآورد سازمان ملل ۱۳.۵ یمنی امنیت غذایی کافی ندارند.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند و با حامیان عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری قانونی یمن، که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، در حال جنگیدن هستند. جنگ یمن با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن، هنوز ادامه دارد.