آدمیزاد، دو سوم جنگل‌های استوایی جهان را نابود کرده ‌است

یکی از مهم‌ترین لایه‌های دفاعی زمین در مقابل بحران اقلیمی، در خطر جدی است

مساحت کل تخریب جنگل‌ها از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹، بیش از وسعت فرانسه بوده است - CARLOS FABAL / AFP

تحلیل‌های جدید حاکی از آن است که دو سوم از پوشش اصلی جنگل‌های بارانی گرمسیری جهان، مورد بی‌توجهی انسان قرار گرفته یا از بین رفته است.

به گفته تحلیل بنیاد جنگل‌های بارانی در نروژ و طبق گزارش خبرگزاری رویترز، حدود ۳۴ درصد از پوشش اصلی جنگل‌‌های بارانی گرمسیری جهان نابود شده و ۳۰ درصد دیگر مورد بی‌توجهی و بدرفتاری قرار گرفته است. درختان این جنگل‌ها با هدف تهیه چوب و تغییر کاربری با هدف تبدیل آن به زمین کشاورزی، قطع شده‌اند.

بیش از نیمی از تخریب جنگل‌ها از سال ۲۰۰۲ به بعد و عمدتا در جنگل‌های بارانی منطقه آمازون آمریکای جنوبی صورت گرفته است. جزایر جنوب شرق آسیا، عمدتا در اندونزی، از نظر تخریب جنگل‌ها پس از سال ۲۰۰۲، در مقام دوم قرار دارند. تخریب جنگل‌ها در آفریقای مرکزی سوم است، و این تخریب عمدتا در حوزه رود کنگو، و برای اهداف کشاورزی و استفاده از چوب درختان صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان دریافتند که مساحت کل تخریب جنگل‌ها از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹، بیش از وسعت فرانسه بوده است. به‌روزرسانی این گزارش، زنگ خطر درباره وضعیت یکی از باارزش‌ترین لایه‌های دفاعی در مقابل بحران آب‌وهوا را به صدا درآورده است. از بین رفتن جنگل‌ها تولید گازهای گلخانه‌ای که دمای جهانی کره زمین را افزایش می‌دهد تسریع می‌کند.

نویسند تحقیق فوق، آندرس کروگ، به خبرگزاری رویترز گفت که «چرخه وحشتناک»‌ تخریب جنگل‌‌های بارانی تغییرات آب‌وهوایی را مضاعف کرده که بعدا بقا و زنده ماندن جنگل‌ها را دشوارتر می‌سازد.

تحقیق جداگانه‌ای که برنامه بررسی جنگل‌ها، در موسسه منابع جهان انجام داده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ احتمالا بالاترین میزان از بین رفتن جنگل‌های گرمسیری اولیه صورت گرفته است.

این بررسی می‌گوید: «در کشورهای مهم مانند برزیل و جمهوری دمکراتیک کنگو، به نظر نمی‌رسد که روند از بین رفتن جنگل‌ها کاهش یافته باشد و مناطقی مثل کلمبیا و اندونزی ممکن است پس از روند نزولی در سال ۲۰۱۹، شاهد افزایش اندک باشند.

آژانس ملی تحقیقات فضایی برزیل، گزارش داد که جنگل‌های آمازون به علت پدیده جنگل‌‌زدایی در سال ۲۰۲۰ از بین رفت و به حداکثر میزان تخریب در ۱۲ سال گذشته و به ۱۱ هزار و ۸۸ کیلومتر مربع رسید.

تخریب جنگل‌ها از وقتی که ژائیر بولسونارو به ریاست جمهوری برزیل رسید بیشتر شد و اقدامات حفاظت از محیط زیست کاهش یافت. جنگل‌ها برای آن که جا برای کشاورزی و پرورش محصول و همچنین دام‌پروری باز شود، تخریب شدند.

آقای کروگ به خبرگزاری رویترز گفت که هرچند روند تخریب نگران‌کننده است، آمازون و دیگر جنگل‌های منطقه، بهترین امید برای حفظ جنگل‌های بارانی هستند، چرا که تقریبا دوچهارم از جنگل‌های استوایی هنوز دست‌نخورده باقی‌ مانده‌اند.

رویترز در نگارش این مقاله همراهی کرده است

© The Independent

بیشتر از جهان