نخستین گام چین در تعلیق روابط با استرالیا

دولت پکن گفت‌و‌گو‌های استراتژیک اقتصادی با کنبرا را متوقف کرد

تنش‌ها بین استرالیا و چین پس از آن شدت گرفت که اسکات موریسون اعلام کرد با قاطعیت پروژه حقیقت‌یابی منشاء ویروس کرونا را پیش می‌برد-LUKAS COCH / POOL / AFP

چین یک سال پس از استفاده از ابزارهای تجاری علیه استرالیا، تهدید از طریق سفارت خود و حمله رسانه‌‌ای به استرالیا، نخستین گام را در جهت تعلیق روابط با کنبرا برداشت.

پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه گفت‌و‌گوهای استراتژیک اقتصادی خود را با استرالیا متوقف می‌کند. به نظر می‌رسد این بیانیه در واکنش به لغو پیمان تجاری «کمربند و جاده» از سوی استرالیا و تهدید به لغو قرارداد اجاره بندر داروین به یک شرکت چینی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته روند رو به افزایش تنش‌ها بین استرالیا و چین از سال گذشته آغاز شد. زمانی که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، قاطعانه تصمیم گرفت درباره منشاء شیوع کرونا و پنهان‌کاری‌های پکن در این زمینه تحقیق کند. همچنین استرالیا ساخت شبکه نسل پنجم تلفن همراه «۵جی» به دست شرکت چینی «هوآوی» را ممنوع کرده است.

یکی از نخستین واکنش‌های چین به تلاش استرالیا برای حقیقت‌یابی این بود که سفیر چین در استرالیا به طور روشن تهدید کرد که کشورش واردات شراب و گوشت از استرالیا را متوقف می‌کند.

به گزارش روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» در حال حاضر واردات میوه، گوشت و عسل چین از استرالیا کاهش یافته است. هرچند دولت از سوی برخی صنایع برای کاهش فشار بر چین تحت فشار قرار دارد، اما همچنان بر موضع خود تاکید دارد و از صنایع استرالیا می‌خواهد از چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری در سال‌های اخیر فاصله بگیرند.

هم اکنون یک جنگ تجاری بین استرالیا و چین درگرفته و از سوی دیگر دولت استرالیا هکر‌های تحت حمایت پکن را به انجام حمله‌های سایبری گسترده علیه زیرساخت‌های خود متهم می‌کند.

تصمیم جدید چین برای توقف گفت‌و‌گو‌های کلیدی استراتژیک با استرالیا پس از آن اعلام شد که استرالیا و کشورهای عضو گروه هفت در پایان نشست خود در لندن از چین خواستند به اصول آزادی و حقوق بشر احترام بگذارد و از تهدید نظامی تایوان دست بردارد.

در همین حال وزرای دفاع و کشور استرالیا درباره پتانسیل درگیری با چین هشدار داده‌اند و بحث تقویت نیروی نظامی استرالیا برای دفاع از خود بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.