جنگ تجاری ترامپ با چین و افت شاخص بورس داو جونز

دونالد ترامپ می‌گوید توافق تجاری با چین ممکن است تا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ رخ ندهد

 پس از سخنان رئیس جمهور آمریکا شاخص بورس در این کشور سقوط کرد-REUTERS/Lucas Jackson

دونالد ترامپ با اعلام این که توافق تجاری با چین ممکن است تا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ رخ ندهد، باعث شد ارزش شاخص سهام در بازارهای مالی ایالات متحده سقوط کند و شاخص میانگین صنعتی «داو جونز» ۴۰۰ رتبه سقوط کند.

این کاهش بر اثر افت ارزش سهام شرکت‌هایی مثل «اپل»، «کاترپیلار» و «بویینگ» رخ داد که سهام‌شان در برابر نوسانات تجاری ناشی از تحولات بین‌المللی خیلی آسیب‌پذیر است.

البته این افت فقط در شاخص «داو جونز» رخ نداد و به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» افت ارزش سهام شرکت‌های «ای‌ام‌دی»، «میکرون» و «انویدیا» که با افت قیمت تراشه‌ها همراه بود، شاخص S&P 500 را یک درصد کاهش داد.

سخن ترامپ همچنین شاخص ترکیبی «نزدک» را هم حدود یک درصد کاهش داد.

ناپایداری بازار نشان‌گر ماهیت حساسیت‌برانگیز جنگ تجاری آقای ترامپ است که از رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است و عدم‌قطعیت‌هایی را در پی داشته است.

ترامپ روز سه شنبه گفته بود: «از بعضی جهات، بد نیست برای توافق با چین تا بعد از انتخابات صبر کنیم ،اما آن‌ها دوست دارند همین الان به توافق برسیم. خواهیم دید که در حال حاضر انجام چنین توافقی درست است یا خیر.»

او در پاسخ به پرسشی افزود: «هیچ ضرب‌الاجلی برای این کار ندارم. نه... از بعضی جهات هم راستش را بخواهید، به نظرم بهتر است تا بعد از انتخابات صبر کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در نوامبر سال جاری برای انتخاب مجدد به مقام ریاست جمهوری به میدان می‌آید و رأی‌دهندگان فرصت خواهند داشت تا به عملکردش در مقام ریاست جمهوری به طور مستقیم نمره بدهند. تا کنون اقتصاد ایالات متحده بعد از سال‌ها رشد، که از دوره رییس جمهوری قبلی آغاز شد، طی دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ قوی بوده است.

رییس جمهوری آمریکا در واکنش به افت شاخص بازارهای بورس نیز گفت در مقایسه با جهشی که بازارها در دوران ریاست جمهوری او داشتند میزان این افت‌ها حکم «نخود» را دارد.

© The Independent