مقام آمریکایی: برنامه هسته‌ای ایران «به تاخت» پیش می‌تازد

«بازگشت به برجام در نهایت یک تصمیم سیاسی است که باید در ایران گرفته شود»

عکس از تسنیم

یک مقام دولت ایالات متحده روز پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «به تاخت» رو به جلو پیش می‌رود و رفتار منطقه‌ای آن هم تهاجمی‌تر شده است، با این حال امکان دارد در مذاکرات هسته‌ای وین شاهد تفاهم در مورد بازگشت مشترک تهران و واشینگتن به پیروی از تعهدات خود باشیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام وزارت خارجه آمریکا، که هویت او در گزارش مشخص نشده است، همچنین با طرح این پرسش که آیا امکان دارد ما در چند هفته آینده شاهد بازگشت مشترک ایران و آمریکا به پیروی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، یا یک تفاهم برای پیروی مشترک باشیم، خود در پاسخ گفت «بله امکان دارد.»

وی اضافه کرد: تنها زمان می‌تواند مشخص کند، زیرا همانطور که گفتم این در نهایت یک تصمیم سیاسی است که باید در ایران گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه العربیه نیز همزمان روز پنجشنبه در حساب توییتری خود از قول یک مقام آمریکایی که احتمالا باید همین مقام مورد اشاره رویترز باشد نوشت، سه دور گذشته گفت‌وگوها در وین این موضوع را که چه گام‌های بیشتری برای بازگشت به توافق هسته‌ای باید برداشته شود، روشن کرده است.

این اظهارات طرف آمریکایی در حالی بیان می‌شود که مذاکرات ایران و پنج کشور باقی‌مانده در برجام قرار است از فردا دنبال شود؛ مذاکراتی با هدف یافتن راهی برای احیای برجام که علاوه بر بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، نمایندگان ایالات متحده نیز در آن حضور دارند؛ البته به‌طور غیرمستقیم.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در سه‌شنبه هفته گذشته، طرفین توافق کردند که جمعه این هفته بار دیگر در پایتخت اتریش گردهم بیایند. هدف از این مذاکرات، یافتن راه‌های عملی برای بازگشت آمریکا به توافق و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام است.

دیدار عراقچی و مدیرکل آژانس

در همین حال، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران و سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین، که روز پنجشنبه برای شرکت در دور جدید مذاکرات درباره برجام وارد پایتخت اتریش شده بود، با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این دیدار در مقر آژانس در وین انجام شد و هنوز گزارشی درباره جزئیات آن منتشر نشده است. این دیدار یک روز پس از آن انجام می‌شود که خبرنگار یک روزنامه آمریکایی مدعی شد هیئتی از آژانس ظرف هفته‌های آینده به ایران سفر خواهد کرد.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، روز چهارشنبه در رشته پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دریافتم که هیئتی از مسئولان ارشد آژانس ظرف چند هفته آینده برای پیگیری تحقیقات پادمانی در مورد مواد هسته‌ای، به تهران بازخواهد گشت.»

به دنبال اعلام تصمیم ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم با درجه خلوص ۶۰ درصد و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق برجام، گروسی اوایل اسفند به تهران رفت. او پس از ترک تهران از یک تفاهم موقت سه‌ماهه با ایران برای حفظ نظارت‌های ضروری آژانس خبر داد.