کیم کارداشیان حق مالکیت مجسمه رومی‌اش را ندارد

اشیایی که اهمیت تاریخی یا فرهنگی دارند، نمی‌توانند از کشور مبدا خود بدون مجوز ویژه به جای دیگر ارسال شوند

کیم کارداشیان شخصیت مشهور هالیوود - JESSE GRANT / AFP

دولت ایالات متحده به کیم کارداشیان وست دستور داد از حق مالکیت خود بر مجسمه رومی باستانی که به عقیده مقامات «غارت، قاچاق، و به صورت غیرقانونی از ایتالیا خارج شده است» دست بردارد.

تحت قوانین یونسکو، اشیایی که اهمیت تاریخی یا فرهنگی دارند و بعد از سال ۱۹۷۰ پیدا شده‌اند، نمی‌توانند از کشور مبدا خود بدون جواز ویژه به جای دیگر ارسال شوند. به گفته دولت ایتالیا، هیچ کس پیش از خروج مجسمه از کشور کشف آن را گزارش نکرده یا برای دریافت مجوز مجسمه «قطعات سامیان آتنای مایرون» اقدام نکرده است.

این اثر هنری که به قرن اول یا دوم میلادی برمی‌گردد، سفری دراز و پر پیچ و خم طی کرده تا به دست این شخصیت مشهور و پرطرفدار برسد. از قرار معلوم، مجسمه از ملکی در انگلستان به مزایده‌‌خانه‌ای در آلمان برده شده، بعد سر از یک گالری در پاریس درآورده و سرانجام در سال ۲۰۱۶ گالری دیگری در بلژیک آن را به خانم کارداشیان فروخته است. شواهدی در دست نیست که خانم کارداشیان از مبدا این مجسمه آگاه بوده است.

نمایندگان خانم کارداشیان وست به درخواست برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات گمرک ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ وقتی این مجسمه به عنوان بخشی از محموله‌ای ۷۴۵ هزار و ۸۸۲ دلاری شامل سایر آثار هنری و اشیای باستانی به لس‌‌آنجلس رسید، آن را توقیف کردند و تحقیقات بعدی مشخص کرد موارد ضد و نقیضی در تاریخچه منشا این اثر وجود دارد.

بیانیه‌ای عنوان داشته بود که الکس ورورت، دلال آثار هنری و طراح بلژیکی که دوست خانواده وست است، این اثر را در سال ۲۰۱۲ از گالری شانل پاریس خریده است، و آن گالری هم خود مجسمه را «از مجموعه‌ای قدیمی در آلمان که اثر را پیش از سال ۱۹۸۰ ابتیاع کرده بود»، خریده بود.

گالری شنل در توضیح نقش خود می‌گوید که این مجسمه را در سال ۲۰۱۰ به صورت قانونی از مزایده هنرهای زیبای هامپل خریداری کرده است که مزایده‌‌خانه‌ای در مونیخ است و آن مزایده‌‌خانه‌ای هم مجسمه را در مِلکی در انگلستان خریده بود. در همین حال، شرکت مسترپیس اینترنشنال که دلال گمرکی ارسال کننده آن مجسمه بود، اول ادعا کرد که مجسمه از ایتالیا نیامده، اما ناخواسته یادداشت‌هایی دست‌نویس را به مقامات نشان داد که عنوان می‌کرد مجسمه از آن کشور است.

آقای ورورت، گالری شانل، شرکت مسترپیس اینترنشنال، و مزایده‌خانه هامپل به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

بعد از شک و شبهه پیرامون منشا اثر، وزارت میراث فرهنگی ایتالیا در سال ۲۰۱۸  باستان‌شناسی را به محل فرستاد تا آن را بررسی کند و آن کارشناس نتیجه گرفت که مجسمه «غارت، قاچاق، و به صورت غیرقانونی از ایتالیا خارج شده است». ایتالیا خواستار بازگرداندن مجسمه به آن کشور است. 

© The Independent

بیشتر از جهان