توافق آنکارا و واشنگتن بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه

ترکیه این گروه را شاخه نظامی «حزب کارگران کردستان» در سوریه می‌داند

کاروان ترک در سوریه Aaref WATAD / AFP

پس از پایان گفتگوهای دو روزه در روزهای ۵ تا ۷ اوت، میان هئیت‌های نظامی آمریکا و ترکیه در آنکارا، دو طرف با انتشار بیانیه‌های جداگانه از رسیدن به توافق در ارتباط با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه خبر دادند.

خبرگزاری آناتولی روز گذشته و به نقل از سفارت ایالات متحده در ترکیه طی گزارشی بیانیه سفارت آمریکا در این ارتباط را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است «ترکیه و آمریکا بر سر تأسیس منطقه امن در شمال سوریه به برخی توافقات دست یافتند». براساس متن بیانیه توافقات به این شرح است: «اجرای فوری تدابیر اولیه برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه، تأسیس هرچه سریع‌تر مرکز عملیات مشترک در ترکیه برای هماهنگی و مدیریت مشترک منطقه امن، استفاده از این منطقه به عنوان کریدور صلح و انجام اقدامات لازم برای بازگشت پناهجویان سوری به کشور خود».

وزارت دفاع ملی ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای خبر توافق آنکارا و واشنگتن برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که امنیت آن به صورت مشترک توسط دو کشور آمریکا و ترکیه تأمین خواهد شد را تأیید کرد.

آنچه در بیانیه‌های منتشر شده از سوی دو کشور توجه‌ها را جلب می‌کند، کلمه «برخی توافقات» در بیانیه دولت آمریکا در جمله «ترکیه و آمریکا بر سر تأسیس منطقه امن در شمال سوریه به برخی توافقات دست یافتند» است که نشان می‌دهد، هنوز تمامی موضوعات مورد اختلاف دو کشور بر سر ایجاد منطقه‌ی امن حل و فصل نشده است.

اصلی‌ترین موارد اختلاف دو کشور در ارتباط با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه عمق منطقه امن در خاک سوریه و نقش نیروهای شبه‌نظامی کردی موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» در تأمین امنیت منطقه امن بوده است. این گروه در حالی مورد حمایت آمریکا و مهم‌ترین متحد میدانی این کشور است که ترکیه این گروه را شاخه نظامی «حزب کارگران کردستان» در سوریه می‌داند.

گفتنی است ترکیه ماه‌هاست با افزایش نیروها و اعزام سلاح‌های سنگین به مناطق مرزی در جنوب این کشور، آماده انجام عملیات نظامی در شرق فرات بوده است. هم‌زمان رجب طیب اردوغان در کنار بالاترین مقام‌های نظامی ترکیه در هفته‌های اخیر و در سخنرانی و بیانیه‌های متعدد تهدید کرده بودند که درصورت عدم دستیابی به توافق با آمریکا، به عملیات یک‌جانبه در شرق فرات دست خواهند زد.