آلمان، سوئد و هلند: تلاش تهران برای دستیابی به فناوری سلاح‌ کشتار جمعی در اروپا

گزارش‌های جدید ممکن است بر مسئله بازگشت آمریکا به توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد

مذاکرات اتمی میان ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا در وین در آوریل۲۰۲۱-HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

شبکه خبری فاکس می‌گوید که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی هلند، سوئد و آلمان به تازگی گزارش داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ چندین بار تلاش کرد به فناوری تولید سلاح کشتار جمعی دست یابد و از تلاش و اراده برای تولید تسلیحات اتمی دست برنداشته است.

سازمان اطلاعات و امنیت هلند در گزارش ماه آوریل خود نوشت که این نهاد درباره شبکه‌هایی تحقیق کرده که تلاش می‌کردند دانش و مواد لازم برای تولید تسلیحات کشتار جمعی را به دست آورند و چندین تلاش از این دست با مداخله نهادهای امنیتی، خنثی شده است. گزارش نه به جزئیات این تلاش‌های چندگانه اشاره می‌کند و نه اعلام می‌کند که آیا حاکمیت ایران توانسته به شکل غیرقانونی به فناوری و تجهیزات لازم برای برنامه اتمی‌اش دست یابد.

هلند در گزارش خود می‌گوید که واحد مقابله با تکثیر سلاح در سازمان اطلاعات و امنیت، و همچنین اداره اطلاعات و امنیت ارتش این کشور، درباره عملکرد کشورهایی که قصد دستیابی به دانش و مواد لازم برای تولید سلاح کشتار جمعی را دارند تحقیق می‌کند. این گزارش گفت «کشورهایی چون سوریه، پاکستان، ایران و کره شمالی در سال گذشته تلاش کردند تا در اروپا و هلند به چنین فناوری و کالاهایی دست یابند.»

هلند ایران را در فهرست کشورهایی قرار داده که باید جلوی دستیابی آنها به سلاح کشتار جمعی گرفته شود.

طبق گزارش اخیر، سازمان اطلاعات و امنیت و اداره اطلاعات ارتش هلند «تحقیقات جامعی را درباره چندین شبکه فعال» انجام داد که در کار تکثیر سلاح هستند و از طرف‌های سوم در کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند. به گفته این گزارش، در این عملیات مجوزهای صادرات شرکت‌ها راستی‌آزمایی، و تلاش‌های فوق خنثی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های جدید سازمان‌های امنیتی اروپایی ممکن است بر مذاکرات درباره بازگشت آمریکا به توافق برجام اثر بگذارد. دولت ایالات متحده آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن در مذاکراتی غیرمستقیم با مذاکره‌کنندگان ایرانی قصد احیای توافق اتمی را دارد که در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به ۵ +۱ (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) امضا شد. در آن زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد زیرا معتقد بود که برجام به تهران اجازه می‌داد که تسلیحات اتمی تولید کند.

سازمان اطلاعاتی سوئد نیز در گزارش ۸۸ صفحه‌ای سال ۲۰۲۰ خود گفته است که ایران برای برنامه تسلیحات اتمی خود به دنبال فناوری سوئدی بوده است. طبق این گزارش ایران همچنین علیه صنایع و محصولات فناوری سوئدی که ممکن است برای برنامه اتمی مورد استفاده قرار گیرد، جاسوسی صنعتی کرده است.

در ماه آوریل، دفتر اطلاعات و امنیت جنوب آلمان در استان باواریا، در گزارش سال ۲۰۲۰ خود نوشت: «کشورهایی چون ایران، کره شمالی، سوریه و پاکستان که به دنبال تکثیر سلاح هستند، با تولید یا مدرن‌سازی دائم  تسلیحات کشتار جمعی برای گسترش زرادخانه تسلیحات متعارف خود تلاش می‌کنند.»

گزارش آلمان می‌گوید:‌ «این کشورها برای دستیابی به دانش و مواد لازم و مرتبط، تلاش می‌کنند با شرکت‌های فناوری در کشورهایی چون آلمان ارتباط برقرار کنند.»

دولت آمریکا - چه حزب دمکرات و چه جمهوریخواهان- حکومت ایران را به عنوان یک کشور عمده حامی تروریسم بین‌الملل می‌شناسند.

عربستان سعودی پیشتر در ماه سپتامبر، گفته بود که هر گونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل «منع اشاعه هسته‌ای و ادامه تلاش‌ها برای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی» باشد.

عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس قبل از آن در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شدند که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تاریخ انقضای آن ۲۷مهرماه است.

مقامات اسرائیل نیز درباره بازگشت آمریکا به برجام و نادیده گرفتن شده نگرانی‌های امنیتی خود هشدار داده‌اند. برخی مقامات اسرائیل تاکید کرده بودند در صورت بازگشت دولت بایدن به برجام، اسرائیل چاره‌ای نخواهد داشت غیر از این که با تهدید‌ها علیه منافعش مقابله کند.