جمهوری اسلامی در حال انجام «عملیات پیچیده جاسوسی» در آلمان است

گزارش نهاد امنیتی آلمان:‌ ایران به دنبال تولید و گسترش سلاح کشتار جمعی است

جلسه محاکمه یکی از جاسوس‌های سپاه پاسداران در آلمان در سال ۲۰۱۷- Odd ANDERSEN / POOL / AFP

یک نهاد امنیتی دولت آلمان در گزارشی جدید نوشته است که ایران از سال ۲۰۲۰ به دنبال تولید منبع سلاح کشتار جمعی بوده و این تلاش‌ها احتمالا ادامه دارند.

نشریه آمریکایی واشنگتن‌فری‌بیکن، یک گزارش جدید نهاد امنیتی دولت آلمان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای گسترش «زرادخانه تسلیحات متعارف از طریق تولید و مدرن‌سازی مداوم سلاح‌های متعارف» است. این گزارش نهاد اطلاعات و امنیت دولت آلمان، دقیق‌ترین شواهد تا به امروز را ارائه داده مبنی بر این که ایران درباره ماهیت برنامه اتمی خود جهان را گمراه می‌کند.

گزارش اخیر می‌گوید که ایران برای «دسترسی به دانش فنی و مواد لازم» با شرکت‌های فناوری آلمان تماس برقرار کرده است.

در این گزارش همچنین آمده ایران در حال انجام عملیات پیچیده جاسوسی در آلمان است و آلمان یکی از چند کشور اتحادیه اروپا است که جاسوس‌های جمهوری اسلامی ایران ‌در آن فعالیت دارند.

بنا به این گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران فعالیت‌های گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را در داخل و خارج از کشور تحت نظارت دارند.

گزارش نهاد امنیتی آلمان می‌گوید که روسیه، کره شمالی و پاکستان نیز دست به فعالیت‌های مشابه برای تولید و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی زده‌اند.

در دی‌ماه ۱۳۹۹ نیز یک مترجم آلمانی-افغان که برای ارتش آلمان کار می‌کرد به همراه همسرش به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه شدند.

عبدل.اس، ۵۱ ساله در ۱۸ مورد به خیانت در اسرار دولتی متهم شد. او در ژانویه ۲۰۱۹ در عملیاتی که برای دستگیری او در زمان ارتکاب جرم طراحی شده بود، بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدل برای سال‌ها به عنوان مترجم و مشاور فرهنگی برای ارتش آلمان کار می‌کرد. از سال ۲۰۱۷ پس از اینکه ارتش آلمان در مورد یک خبرچین برای ایران از سوی سرویس مخفی هشدار دریافت کرد، تلاش برای شناسایی او آغاز شد. به سرعت توجه مقامات به عبدل جلب شد، به خصوص که او همزمان با سفر ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به برخی شهرهای اروپایی خاص، به این شهرها سفر می‌کرد.

تله‌ای که عبدل در آن به دام افتاد نیز یک روش متداول بود. اطلاعاتی جعلی با سربرگ محرمانه تنظیم شد و در دسترس او قرار گرفت تا نحوه برقراری ارتباط‌ها و دیدارها  مشخص شود.

در سال‌های گذشته، آلمان به یکی از کشورهای هدف برای جاسوسان جمهوری اسلامی بدل شده است. حضور جمعیت قابل توجه ایرانی در این کشور و همچنین مبادلات تجاری گسترده با جمهوری اسلامی سبب شده است تا تعدادی از جاسوس‌های جمهوری اسلامی، این کشور را به عنوان مقری برای انجام فعالیت‌های خود در نظر بگیرند.