وزیر اطلاعات اسرائیل: نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد

«هواپیماهای ما می‌توانند به هر نقطه‌ای از خاورمیانه – و قطعا ایران – برسند»

بنیامین نتانیاهو و الی کوهن وزیر اطلاعات اسراییل- AFP

وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید کشورش اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

الی کوهن که برای رایزنی با مقام‌های آمریکایی همراه هیئتی بلندپایه به واشنگتن سفر کرده، روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «هواپیماهای ما می‌توانند به هر نقطه‌ای از خاورمیانه – و قطعا ایران – برسند.»

آقای کوهن با تاکید بر این که اسرائیل خود را متعهد به اقدامات دیپلماتیک نمی‌داند افزود: «رسیدن به توافقی بد [با ایران] منطقه را به گرداب جنگ خواهد کشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با ادامه مذاکرات ایران و امضاکنندگان برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴، اسرائیل به شکل فزاینده‌ای خواهان تحمیل محدودیت‌های سختگیرانه‌تر بر فناوری‌ها و پروژه‌های جمهوری اسلامی شده است.

آقای کوهن با اشاره به نشانه‌های نزدیک شدن آمریکا و ایران به توافق برای احیای برجام،  به رویترز گفت: «هر کسی که خواهان مزایای کوتاه‌مدت است، باید به فکر [پیامدهای] بلندمدت هم باشد.»

روز پنجشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) و سفیر اسرائیل در واشنگتن دیدار کرد. به گزارش رویترز، مقام‌های اسرائیلی «نگرانی شدید» خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز کردند.

پیشتر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با همتای اسرائیلی خود دیدار کرده بود. رویترز از قول منبعی که نام‌اش فاش نشده، گفت که در این دیدار، هیئت اسرائیلی بر «آزادی عمل» کشورش علیه ایران – بسته به صلاحدید اسرائیل -- تاکید کرد.

همزمان، گیلعد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا، گفت که دولت جو بایدن در باره هر توافق هسته‌ای، با اسرائیل مشورت خواهد کرد.

او افزود: «متاسفانه ارزیابی ما این است که ایرانی‌ها از گفتگو [در باره شرایط جدید برای توافق هسته‌ای] خودداری خواهند کرد. ولی اگر آمریکایی‌ها موفق شوند به توافق بهتر و متفاوتی برسند، ما قطعا در این بحث شرکت خواهیم کرد. این را به دولت [بایدن] گوشزد کرده‌ایم و آنها هم استقبال کرده‌اند.»