کارزار بازماندگان؛ «حافظه تاریخی خاوران» را پاک نکنید

حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه ایران، در سوئد به جرم مشارکت در اعدام‌های جمعی بازداشت شد

خانواده‌ها و بازماندگان افراد دفن شده در خاوران، در تلاش برای حفظ آثار به جای مانده در این گور جمعی در جنوب شرقی تهران، دست به کارزار اینترنتی زده‌اند.

در هفته‌های گذشته، در قسمتی از گورستان خاوران که محل دفن جمعی از اعدام‌شدگان «تابستان ۶۷» است، قبرهای جدیدی حفر شد. هم‌زمان، مسئولان بهشت‌زهرای تهران، با جلوگیری از دفن درگذشتگان بهایی در آرامستان گلستان جاوید، از آن‌ها خواسته‌اند افراد درگذشته را در گورستان خاوران، به خاک بسپارند.

فعالان مدنی، خانواده‌ها و بازماندگان اعدامیان دفن شده در خاوران این اقدام جمهوری اسلامی را تلاشی آشکار برای تخریب و محو «صحنه جرم» می‌دانند و با هشتگ خاوران حافظه تاریخی، به یادآوری نام و تصویر افراد دفن شده در این محل پرداخته‌اند.

این اولین بار نیست که مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند آثار به‌جای مانده در این محل را مخدوش کنند. در سال‌های گذشته بارها از تجمع خانواده‌ها در این محل ممانعت به عمل آمد. جمهوری اسلامی ایران هرگز تعداد افراد دفن شده در این محل و چگونگی مرگ آن‌ها را به خانواده‌های این افراد اعلام نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در جریان اعدام زندانیان، در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ در ایران، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی اعدام و در گورهای دسته‌جمعی ازجمله «خاوران» دفن شدند.

تلاش خانواده‌ها برای به دادگاه کشاندن عاملان این اعدام‌ها در ایران به نتیجه‌ای نرسید؛ اما در نوامبر ۲۰۱۹، حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در فرودگاه استکهلم-آرلاندا، با حکم دادستانی سوئد بازداشت شد. او قرار است در یکی از بزرگ‌ترین دادگاه‌های تاریخ سوئد در طی هشت ماه، توسط ۴ دادستان بازخواست و محاکمه شود.

حمید نوری متهم شده است بر پایه مدارک و شواهد، با نام مستعار «حمید عباسی»، «عضو هیئت اعدام در گوهردشت کرج و اوین» بوده است.

در جریان اعدام‌های دهه شصت افراد زیادی که طبق احکام صادره توسط دادگاه انقلاب در ایران به زندان محکوم‌شده بودند در طی چند ماه بدون اطلاع اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.