اسقف اعظم سان‌فرانسیسکو کاتولیک‌های حامی سقط جنین را تهدید کرد

نانسی پلوسی، از کاتولیک‌های برجسته و از طرفداران حق انتخاب زن در سقط جنین است

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- Stefani Reynolds/Getty Images/AFP

اسقف اعظم سان‌فرانسیسکو، شهر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، خواستار لغو عضویت کاتولیک‌های برجسته، در صورت حمایت آنان از سقط جنین، شده است؛ اقدامی که در نظر بسیاری، انتقاد شدید و غیرمستقیم او از یکی از کشیش‌های شناخته‌شده این بخش است.

اسقف اعظم سالواتوره کوردلیونه، در نامه‌ای ۱۷ صفحه‌ای نوشت: «از آنجا که ما اینک با شخصیت‌های شناخته‌شده‌ و نمونه‌های علنی و عمومی همکاری آنان در زوال اخلاقی سروکار داریم، این تادیب می‌تواند یک اعلام عمومی مبنی بر اجازه حضور ندادن به آن‌ها در آیین عشای ربانی باشد.»

او افزود: «وقتی سایر راه‌ها امتحان شده و راه به جایی نبرده‌اند، تنها راهی که یک کشیش پیش پای ما می‌گذارد، راه علنی لغو موقتی حضور او بر سر میز پروردگار است. این داروی تلخی است اما شدت شر بودن سقط جنین می‌تواند گاهی آن را الزامی کند.»

خانم پلوسی، از نمایندگان دموکرات طرفدار حق انتخاب زن در سقط جنین و از کاتولیک‌های برجسته، دیرزمانی است که مدافع این حق زنان بر بدن خود است. او در تمام این مدت،  همواره مورد انتقاد کسانی بوده است که می‌گفتند ایمان او با سیاستش در تضاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بحث از زمان انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری شدیدتر هم شده است چرا که او یکی از دو رئیس‌جمهور کاتولیک در تاریخ ایالات‌متحده است. جان اف کندی، هم‌حزبی دموکرات او، بعد از انتخاب در سال ۱۹۶۰، اولین رئيس‌جمهور کاتولیک کشور شد.

اسقف اعظم در ضمیمه‌ای هفت صفحه‌ای نوشته که صبر کرده است تا بعد از انتخابات ۲۰۲۰، تفکرات خود درباره این موضوع را مطرح کند تا «از سردرگمی کسانی که ممکن است این را به عنوان «سیاسی کردن» موضوع تلقی کنند، خودداری کند.»

اسقف اعظم کوردلیونه نوشت: «صرف نظر از این که کدام حزب در حال حاضر قدرت را در دست دارد، همه ما نیاز داریم حقایق اساسی و اصول اخلاقی را مدنظر قرار دهیم.»

مجمع اسقف‌های کاتولیک در ماه ژوئن جلسه خواهد داشت تا درباره تدوین سندی درباره موضوع لغو عضویت، تصمیم‌گیری کند.

گرچه این مجمع هم تاحدی نفوذ دارد اما تنها واتیکان است که در قبال اسقف‌ها، نفوذ و قدرتی واقعی دارد. اسقف‌های محلی و کشیش‌ها، درباره نحوه برخورد با سیاستمدارانی که از قوانین سقط جنین حمایت می‌کنند، دیدگاه‌های متفاوتی دارند. برخی از کشیش‌ها حتی خواستار لغو عضویت رئیس‌جمهور جو بایدن شده‌اند.

به گزارش نشریه مورنینگ نیوز، آقای بایدن از هنگام شروع فعالیات انتخاباتی در سال ۲۰۱۹ حضور خود در مراسم عشای ربانی در کلیسایی در ایالت کارولینای جنوبی را متوقف کرد.

اما رهبران کاتولیک شهر واشنگتن دی‌سی و ایالت دلاور که زادگاه آقای بایدن است پیش‌تر گفته‌اند که عضویت رئيس جمهور را به دلیل دیدگاه‌های سیاسی او لغو نخواهند کرد.

خانم پلوسی هنگام حضور در پادکست هیلاری کلینتون، از هواداران ترامپ انتقاد کرد: «به دلیل همین یک موضوع، حاضرند کل دموکراسی را به باد بدهند.»

او در قسمتی از این پادکست که در اواسط ماه ژانویه منتشر شد گفت: «عنصر دیگری وجود دارد که دیرزمانی است درباره آن صحبت می‌کنم و به عنوان یک کاتولیک به شدت موجب رنجش خاطر من می‌شود. به نظرم دونالد ترامپ تنها به دلیل موضوع حق زنان در تصمیم برای بدن خود، رئیس‌جمهور شد. وقتی او آن فهرست را امضا کرد و گفت «این‌ها قضاتی هستند که من منصوب خواهم کرد»، درواقع به تمام مسیحیان انجیلی و کاتولیک‌ها و سایرین نشان داد که زنان، حق انتخاب نخواهند داشت.»

اسقف کوردلیونه به اظهارات خانم پلوسی پاسخ داد و گفت که او،«همچون یک عضو کلیسای کاتولیک، حرف نمی‌زند.»

وی افزود: «سخنان او،  با اصول اساسی حقوق بشر در تضاد مستقیم است؛ آنچه که آموزه‌های کاتولیک برای دو هزار سال، همواره آن‌ها را ترویج کرده است.»

کاردینال ریموند برک در سال ۲۰۱۳ گفته بود که ممکن است عضویت خانم پلوسی لغو شود چرا که او، «بر گناهی عظیم پافشاری کرده و از شرکای جرم آسان شدن سقط جنین بوده است اما هنوز ادعا می‌کند که کاتولیکی مومن است.»

اسقف کوردلیونه در نامه مورخ یک مه نوشت: «مسئولیت ما نسبت به سایر جامعه کاتولیک این است که به آن‌ها اطمینان خاطر دهیم کلیسای عیسی مسیح همانطور که پروردگار به ما دستور داده است، در ماموریت خود در مراقبت از «محروم‌ترین‌ها» باجدیت عمل می‌کند و کاتولیک‌هایی را که از روی اشتباه و گاه سرسختانه، سقط جنین را ترویج می‌کنند، اصلاح خواهد کرد.»

وقتی در مصاحبه با شبکه سی-اسپن در سال ۲۰۰۸ از خانم پلوسی پرسیده شد که آیا کلیسای کاتولیک برای او «دردسری» ایجاد کرده است، او پاسخ داد: «نه واقعا. ولی به نظرم این امری وابسته به محل است و به اسقف هر منطقه بستگی دارد. خوشبختانه برای من دردسری نبوده و برای عضویتم مشکلی ایجاد نشده است. من همواره در مراسم عشای ربانی شرکت می‌کنم و اگر چنین اتفاقی برایم بیفتد، خیلی ناامید می‌شوم.»

ایندیپندنت با خانم پلوسی و اسقف اعظم برای اظهارنظر در این باره تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان