سالی که تا توانستیم «سیر» خوردیم

مرداد، جشنواره سیر و موسیر روستای سولان همدان برگزار می‌شود

غذاهای بسیاری در سفره ایرانی به طعم تند و تیز سیر وابسته هستند-Charlotte Lake/Shutterstock

آن‌هایی که عاشق سیر مخصوصاً تروتازه‌اش هستند الآن نهال سیرهایی که توی باغچه کاشته‌اند، تر و تازه و آماده است؛ اما اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و اصلاً حواستان به سبز کردن حبه سیر نبوده، هنوز دیر نشده و مشکلی نیست. می‌توانید یک پنجره نورگیر را انتخاب کرده و یک گلدان کوچک با سیرهای جوانه‌زده آماده کنید و هر زمان خواستید چند پر برگ سیر تازه به غذایتان اضافه کنید.

گلدان سیر باید زهکشی خوبی داشته باشد وگرنه رطوبت باعث از بین رفتن ریشه گیاه خواهد شد؛ اما آبیاری باید مرتب و با دیدن اولین نشانه‌های خشکی خاک انجام شود.

غذاهای بسیاری در سفره ایرانی به طعم تند و تیز سیر وابسته است اما سروکله مشکل تازه بعد از لذت بردن از مزه‌اش پیدا می‌شود و آن‌هم بوی بدی است که باعث می‌شود خیلی وقت‌ها حداقل برای ناهار، عطای خوردن ماست سیر دار یا بورانی و کشت بادمجان را به لقایش ببخشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما امسال ماسک‌های چندلایه‌ای که برای کرونا روی صورتمان جا خوش کرد به داد سیر دوست‌ها رسید.

سیر یک گیاه علفی با ریشه متورم است که تقریباً تمام بخش‌های آن مصرف خوراکی دارد.

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی، ضد قارچ و ضد ویروس قوی است و یک افسانه قدیمی می‌گوید «نخستین شورش تاریخ بشر توسط کارگران معبد خوفو بخاطر قطع شدن جیره سیر آن‌ها بود.»

سیر یکی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران است که سالانه هزاران تن از آن به کشورهای همسایه فرستاده می‌شود.

ازآنجایی‌که سر و کله اجناس چینی همه‌جا پیدا می‌شود، نوعی از سیر درشت که عطروطعم کمتری نسبت به سیر ایرانی دارد، در بازار به سیر چینی معروف شده است.

همین سیر، پارسال باعث شد تنها در همدان ۴۵ هزار تن محصول روی دست کشاورزان بماند. برخی از کارشناسان محصولات غذایی توصیه می‌کنند با توجه به راحت گیری‌ها در چین نسبت به استفاده از کودها و سموم شیمیایی، بهتر است در مصرف آن دقت کنید.

اگر همه‌چیز خوب پیش برود و همه‌گیری کرونا هم در ایران کنترل شود ممکن است امسال مرداد، جشنواره سیر و موسیر روستای سولان همدان دوباره برگزار شود. اگر این اتفاق افتاد بروید و تا می‌توانید سیر بخرید و بخورید.

بیشتر از زندگی