کوکوی گردو ثبت ملی شد

گردو جزو جدانشدنی سفره مردم تویسرکان است

کوکوی گردو علاوه بر تویسرکان در شمال ایران نیز مرسوم است-hamedan.mcth.ir

نام گردو هر روز بیشتر با نام شهر تویسرکان همدان هم‌نشین می‌شود. در آخرین مورد دو غذای گردویی دیگر از این شهر به فهرست میراث ملی ایران اضافه شدند.

«مهارت پخت حلوا و کوکو گردو» در سال‌های پایانی امسال به بقیه رویدادها و غذاهای گردویی این شهرستان پیوستند.

گردوی تویسرکان هم از نظر اندازه و هم کیفیت زبانزد است. این گردو که به «کاغذی» هم معروف است، پوست نازکی دارد که شکستن آن را راحت‌تر می‌کند و میزان چربی آن هم بالاتر از سایر گردوهاست.

فراوانی این محصول در تویسرکان باعث شده که گردو جزو جدانشدنی سنت‌ها و سفره مردم باشد.

علاوه بر کوکو و همین‌طور حلوای گردو، امسال مراسم «گردو تکانی» هم از این شهرستان در فهرست میراث ملی ثبت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان گفت که تاکنون شیوه پخت برخی غذاهای دیگر محلی تویسرکان از جمله: آش سماق، گرده مغزی و ترشی گردو نیز ثبت ملی شده است.

کوکوی گردو علاوه بر تویسرکان در شمال ایران نیز مرسوم است. استفاده از گردو در کوکو سبزی نیز مرسوم است و آن را به‌صورت خرده‌های مغز گردو یا گردوی آسیاب شده به خمیر کوکو سبزی اضافه می‌کنند.

سال‌هاست که شهرهای مختلف ایران تلاش می‌کنند با شناسایی آیین‌ها و رسوم مربوط به خودشان اسم‌ورسمی به هم بزنند. از اولین‌ها در این مورد شهر قمصر بود و گلابش.

رونق جشنواره گلاب‌گیری قمصر، بقیه شهرها را هم به فکر انداخت که از نام برای خودشان نانی در بیاوردند. چند سالی است که مراسم جشن انار، جشنواره انگور و خرما در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.

در آخرین جلسه امسال شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که به ریاست معاون میراث فرهنگی ۳۸ پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره از استان هرمزگان، مهارت باسنک و مراسم شوواری به پیشنهاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قشم، مهارت پخت کوکوی گردوی تویسرکان به پیشنهاد استان همدان، شیوه سنتی فرآوری پنیر در مغار روستای اروانه و شیوه سنتی تهیه تلی شاهرود از استان سمنان جزئی از این پیشنهادها بودند.

از استان کرمانشاه مهارت بنه‌بافی، سنت تهیه و هدیه دادن سیب میخک‌کوب و مهارت پخت غذای شوانانه و از استان اصفهان نیز مهارت پخت بریانی اصفهان و مهارت تهیه پولک رسی باغبادران در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

طبق قانون، وظیفه تشخیص آثاری که قابلیت حفظ و نگهداری و ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارند بر عهده سازمان میراث فرهنگی است. دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی این وزارتخانه مسئولیت بررسی و مستندسازی پیشنهادها را بر عهده دارد.

بیشتر از زندگی