ظریف از خانواده قاسم سلیمانی معذرت خواست

«اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتماً همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم»

ظریف از خانواده قاسم سلیمانی عذرخواهی کرد - AHMAD AL-RUBAYE / AFP

با ادامه جنجال بر سر سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در باره قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، او با انتشار پیامی از خانواده قاسم سلیمانی عذرخواهی کرد.

محمدجواد ظریف در متنی که در حساب اینستاگرامی خود منتشر کرده، با عذرخواهی از زینب سلیمانی، فرزند فرمانده پیشین نیوری قدس، تأکید کرد: «اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتماً همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم.»

وی همچنین مجدداً اظهار داشت که بیان این سخنان «صرفاً برای انتقال صادقانه تجربیات به مسئولان آینده» بوده و قرار بر انتشار وسیع آن نبوده است.

در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن به‌صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده، آقای ظریف می‌گوید که دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد و «عامل» روسیه در منطقه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی افشای این فایل صوتی، یک منبع مطلع در قوه قضاییه به خبرگزاری صداوسیما نیز گفته است، حدود ۲۰ نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با وزیر خارجه در پرونده انتشار صوت محرمانه، از سوی دستگاه قضایی ممنوع‌الخروج شدند.

حسام‌الدین آشنا نیز روز پنجشنبه از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برکنار شد. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه و برخی نیروهای نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای فایل صوتی می‌دانند.

دادستان تهران نیز از برخورد قانونی با منتشرکنندگان فایل صوتی مذکور خبر داده است.