جهانگیری: قاسم سلیمانی در مقطعی نفت می‌فروخت

پیش‌تر گزارش‌هایی از فساد مالی همسر سلیمانی و پرداخت ۲۲ میلیون دلار به رهبر حماس منتشر شده بود

نقش قاسم سلیمانی در دور زدن تحریم ها و دسترسی او به منابع مالی قاچاق نفت پررنگ بوده است - AFP

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با اشاره به قاچاق نفت توسط افراد و نهادهای مختلف گفت: «با آقای زنگنه توافق کردیم تا به آنها مجوز بدهیم، اما هیچ‌کس نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد جز سردار شهید سلیمانی که در مقطعی این کار را کرد.»

اسحاق جهانگیری در گفتگو با ایرنا ضمن تأکید بر اینکه دور زدن تحریم‌ها پر ریسک است، اظهار داشت:« سردار سلیمانی در جلسه‌ای که آنها مدعی فروش نفت بودند گفت چرا بی‌خود ادعا می‌کنید، هیچ‌کدامتان نمی‌توانید نفت را بفروشید.»

صحبت از فروش نفت توسط قاسم سلیمانی، در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش محمود الزهار، از بنیان‌گذاران و رهبران گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس، در گفتگویی با شبکه العالم متعلق به جمهوری اسلامی ایران، از دریافت ۲۲ میلیون دلار پول نقد از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

وی در این باره گفت: «در جلسه (به قاسم سلیمانی) گفتیم که مشکل اصلی ما پرداخت حقوق کارمندان، خدمات اجتماعی و کمک‌هایی است که باید به مردم ارائه شود. در آن زمان و پس از پیروزی در انتخابات در محاصره بودیم. او (قاسم سلیمانی) فوراً مطالبات ما را پاسخ داد و روز بعد که پایان سفر بود، ۲۲ میلیون دلار در چمدان‌هایمان در فرودگاه بود. توافق بر سر مبلغی بیشتر از این بود، اما ما ۹ نفر بودیم و بیش از این نمی‌توانستیم حمل کنیم چرا که میزان بار هر چمدان ۴۰ کیلوگرم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع که باتوجه‌به فقر گسترده و فساد سیستماتیک در کشور با واکنش شدید افکارعمومی مواجه شد، مجدداً موضوع دادگاه حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد را زنده کرد. بقایی دررابطه‌با اتهام فساد مالی گفته بود که اتهام تصرف غیرقانونی وی در پولی که گفته شده از سوی نیروی قدس سپاه در اختیار او قرار گرفته صحت ندارد. او تأکید کرد: «اما به فرض محال در این داستان ساختگی ... آیا بنده مقصرم یا آقای سردار قاسم سلیمانی به‌عنوان مقام مسئول مجاز در سپاه قدس و تحویل دهنده ارزهای مذکور؟»

پیش‌ازاین نیز، مرتضی الویری، شهردار و عضو پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد سهم همسر قاسم سلیمانی از پروژه‌های عمرانی و فساد مالی ناشی از آن پرده برداشت. او در این باره گفت که  ۱۲ پرونده از تخلف جدی همسر سلیمانی را به قوه قضائیه داده، اما این قوه آن را پیگیری نکرده است.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس نیز با اذعان به نقش قاسم سلیمانی در دور زدن تحریم‌ها و دسترسی او به منابع مالی ناشی از آن گفته است: «حاج‌قاسم همچنین در تأمین کالا‌های اساسی پیرو ارتباطاتی که با برخی کشور‌های مختلف داشت و توانست تحریم‌ها را دور بزند.»

بیشتر از