پایان نشست مشترک برجام؛ عراقچی: در بعضی حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم

نماینده روسیه: برای ذوق زده شدن هنوز خیلی زود است

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام، با هدف یافتن راه‌حلی برای آغاز بازگشت آمریکا به توافق و پیروی کامل ایران از تعهدات هسته‌ای خود، روز شنبه در وین پایتخت اتریش برگزار و پس از ساعتی به پایان رسید.

قرار بود در این نشست، نتایج گفت‌وگوهای کارگروه‌های تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی، مورد بررسی قرار بگیرد و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ریاست آن را بر عهده داشت.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران سرپرستی هیئت ایرانی را بر عهده داشت و هیئت آمریکایی نیز مانند هفته‌های پیش در وین حضور دارد و با طرف ایرانی به طور غیرمستقیم مذاکره می‌کند.

وی پس از نشست به خبرنگار صداوسیما گفت: «امروز مجددا تصمیم گرفتیم یک توقف داشته باشیم برای جمع‌بندی از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است. امروز مذاکرات خیلی فشرده بود و در سطوح مختلف و در قالب‌های مختلف برگزار شد. می‌توانم بگویم که مباحث به پختگی رسیده است، هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم ... فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است.»

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه گفت: «در بعضی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی به اصلاح آهسته و ... صورت می‌گیرد.» وی افزود: در عین حال روند رو به جلو است، اگرچه آهسته است و نمی‌توانیم هنوز پیش‌بینی کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم.

همزمان به گزارش رویترز، رسانه‌های دولتی ایران از قول عراقچی گزارش داده‌اند که تهران انتظار دارد تحریم‌های آمریکا بر حوزه‌های نفتی و بانکی و برخی نهادها و اشخاص، طبق توافقی که تاکنون در مذاکرات وین حاصل شده، برچیده شوند.
سرپرست هیئت مذاکره کننده ایران گفته است: «تحریم‌ها ... بر بخش انرژی ایران، شامل نفت و گاز، یا آنهایی که بر صنایع خودروسازی، مالی، بانکی و بنادر اعمال شده است، همه باید بر اساس توافق‌هایی که تاکنون حاصل شده، لغو شوند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و سرپرست هیئت مذاکره کننده روس اعلام کرده است مذاکرات روز جمعه هفدهم اردیبهشت از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش رویترز، میخائیل اولیانوف به خبرنگاران حاضر در گراند هتل وین گفت کمیسیون مشترک «یک بار دیگر در روز جمعه تشکیل جلسه خواهد داد.»

وی همچنین در پیامی در توییتر، با طرح این پرسش که مذاکرات جاری برای احیای برجام در چه نقطه‌ای قرار دارد، خود در پاسخ نوشت «برای ذوق زده شدن هنوز خیلی زود است.»

مذاکره‌کننده ارشد روسیه اضافه کرد، «با این حال دلایلی برای احتیاط و خوش‌بینی فزاینده داریم. هیج ضرب‌الاجلی در کار نیست، اما شرکت‌کنندگان هدف تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات در حدود سه هفته را تعیین کرده‌اند. آیا واقع بینانه است؟ خواهیم داد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه گفت مذاکرات بین آمریکا و ایران که به‌طور غیرمستقیم و از طریق اتحادیه اروپا در جریان است، در «وضعیتی مبهم» قرار گرفته است.

با این حال او گفت که «به نظر می‌رسد تمام طرف‌ها، از جمله ایران، برای صحبت جدی در مورد لغو تحریم‌ها و یافتن راهی برای بازگشت به برجام مصمم هستند، اما هنوز معلوم نیست این موضوع به توافق در وین منجر شود یا خیر.»

به گزارش ایرنا، پیش از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، دیدارهای جداگانه‌ای میان عراقچی با انریکه مورا و همچنین با میخائیل اولیانوف انجام گرفت. ایرنا جزئیات بیشتری از این دیدارها ارائه نکرده است.

تحریم‌های فلج‌کننده فراموش نشود

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ۲۳ تیر ۱۳۹۴ برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو برخی تحریم‌های اعمال شده به توافق رسیدند.

سه سال بعد، دولت وقت آمریکا پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، که از مخالفان سرسخت توافق وین بود، از آن خارج شد و ایران در واکنش به آن، تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا گفته است در ازای پیروی کامل ایران از تعهدات هسته‌ای خود، به برجام بازخواهد گشت و مذاکرات غیرمستقیم با ایران را آغاز کرد. تهران اصرار دارد تحریم‌ها باید ابتدا لغو شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اظهاراتی که ظاهرا مخاطب داخلی دارد گفت: طوری صحبت نشود که گویا پیش از برجام همه چیز گل و بلبل بوده و صرفا چون آمریکا از برجام بیرون رفت، پس مقصر همه مشکلات برجام است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی روز شنبه، با اشاره به مشکلات ایران پیش از حصول برجام، از جمله مشکلات فروش نفت، دریافت پول نفت و عبور کشتی‌های تجاری، گفت: «تحریم‌های فلج‌کننده قبل از برجام را فراموش نکنیم.»

طبق اظهارات مسئولان ایرانی و آمریکایی، دو طرف در حال بررسی گام‌هایی هستند که می‌توانند برای بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم از یک سو و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام در سوی دیگر هستند.

دو گروه کارشناسی برای بررسی راه‌های عملی در این راستا، در حوزه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و اقدامات هسته‌ای از سوی ایران، تشکیل شده است و حدود ده روز پیش هم انریکه مورا از توافق برای تشکیل کارگروه سوم خبر داد.

هدف از تشکیل این کارگروه سوم، «گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام» عنوان شده است.