زایمان با هیپنوتیزم، روشی که کیت میدلتون سه بار آزمود

مادران مشهوری از جمله آنجلینا جولی و جیووانا فِلِچر به این روش زایمان کرده‌اند

کیت میدلتون و شاهزاده ویلیام پس از تولد فرزند سومشان، شاهزاده لویی-  Ben STANSALL / AFP

دوشس کمبریج، دیروز سومین فرزند خود را در روز «سنت جورج» به دنیا آورد.

بنا بر گزارش‌ها، کیت میدلتون پس از بستری شدن در بخش «لیندو وینگ» در بیمارستان «سنت مِری» لندن و تحمل دوره زایمانی که پنج ساعت طول کشید، درست در ساعت ۱۱ و یک دقیقه و بدون استفاده از هیچ‌گونه مسکنی، نوزاد پسری به دنیا آورد که سه کیلو و ۹۰۰ گرم وزن داشت.

پس از گذشت تنها چند ساعت از این زایمان، زوج سلطنتی روی پله‌های خروجی بیمارستان مرکزی لندن، در برابر مردمی که جمع شده بودند تا تولد نورسیده خاندان سلطنتی را  تبریک بگویند و برایش آرزوی سلامتی کنند، ظاهر شدند.

راز این زایمان به ظاهر بی‌دردسر چیست؟ مشخص نیست میدلتون به چه روشی زایمان‌ می‌کند اما به گفته منابع آگاه، او برای به دنیا آوردن هر سه فرزند خود، از روش «زایمان هیپنوتیزمی» استفاده کرده است.

اما زایمان هیپنوتیزمی چیست و آیا واقعا باعث آسان شدن زایمان می‌شود؟

زایمان هیپنوتیزمی چیست؟

مادران مشهوری از جمله آنجلینا جولی و جیووانا فِلِچر به این روش زایمان کرده‌اند و به گفته موسسه زایمان هیپنوتیرمی لندن، «یک راه شناخته شده، منطقی و موثر برای آماده سازی قبل از زایمان است» که به رفع فشار روانی و اضطراب کمک می‌کند.

گفته می‌شود که این روش از رفتن بدن به حالت «ستیز یا گریز» جلوگیری می‌کند و در عوض به مادر امکان  می‌دهد کنترل روند زایمان را در اختیار بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبنای زایمان هیپنوتیزمی، کتابی به نام «زایمان بدون ترس»، نوشته یک پزشک انگلیسی متخصص زنان و زایمان به نام گرانتلی دیک-رید است که در سال ۱۹۳۳ منتشر شده است. بنا بر نظریه او، هراس زنان به هنگام زایمان باعث می‌شود خون و اکسیژن به رحم نرسد و همین ترس و تنش، درد آفرین است اما وقتی زائو آرامش داشته باشد، عضلات رحم شل می‌شوند و بدن، مسکن‌های طبیعی آکسی‌توسین و اِندروفین را تولید می‌کند.

متخصصان می‌گویند که به این ترتیب، درد و مدت زایمان کاهش می‌یابد و ترس و اضطراب بعد از زایمان کمتر می‌شود.

این روش چه مراحلی دارد؟

زایمان هیپنوتیزمی در نهایت آمیزه‌ای از دم و بازدم، استراحت عمیق و روش‌های تجسم همراه با  پندار و گفتار مثبت است.

شاید مهمترین اصل این باشد که زنان را باید طوری آموزش داد تا کارکرد اندام‌های خود در زایمان را بفهمند و در نتیجه، از هر گونه ترس رهایی یابند. این موضوع به آن‌ها احساس اعتماد به نفس و توانمندی می‌دهد.

آیا در این روش به استفاده از مسکن احتیاج نیست؟

زایمان هیپنوتیزمی، درد زایمان را کاهش می‌دهد اما لزوما جای مسکن را نمی‌گیرد و می‌توان از آن در کنار روش‌های بیمارستانی کاهش درد، از روش اپیدورال گرفته تا استفاده از هوا و گاز، بهره برد.

باورهای نادرست رایج در مورد زایمان هیپنوتیزمی چیست؟

بسیاری زنان، از زایمان هیپنوتیزمی تصویری منفی دارند؛ گویا که در آن، گروهی در کنار زائو  آواز می‌خوانند اما واقع این است که این یک روش همگانی مبتنی بر منطق کارکرد ذهن و بدن است. در ضمن به پیروی از نظام اعتقادی خاص و داشتن تجربه قبلی هم نیازی نیست.

با وجود نام این روش، در آن از هیپنوتیزم خبری نیست. برخلاف این باور که برخی که گمان می‌کنند در این روش از حالت خلسه یا خواب استفاده می‌شود، زائو بیدار است و به رویدادهای اطراف کاملا آگاهی دارد. این اصطلاح، بیشتر به استراحت آرامش‌بخشی اشاره دارد که این روش پدید می‌آورد.

این مقاله اولین بار در آوریل سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

© The Independent