هایکو ماس در سفر به کابل با اشرف غنی دیدار کرد

وزیر خارجه آلمان هشدار داده اگر طالبان با مشارکت در دولت به اصول دموکراتیک پایبند نباشند، جهان کمک خود به افغانستان را قطع خواهد کرد

وزیر خارجه آلمان بعد از سفر به پاکستان و دیدار با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی‌اش وارد کابل شد-ارگ

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ساعاتی پیش وارد کابل شد تا با مقام‌های ارشد دولت افغانستان در مورد خروج نیروهای آلمانی از این کشور، روند صلح و همکاری‌های دوجانبه، دیدار و گفت‌وگو کند.

او با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، مذاکره و بر حمایت آلمان از افغانستان، تاکید کرد.

آقای ماس گفته است: «طالبان نیز می‌داند که این کشور جنگزده به کمک‌های بین‌المللی بیشتری نیاز دارد. اگر طالبان دستاوردهای حقوق بشر و اصول دموکراتیک را نادیده بگیرد، این کمک‌ها قطع خواهند شد»

او پس از سفر به پاکستان، به کابل آمده و پیش‌تر با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد دیدار و در مورد روند صلح افغانستان، گفت‌وگو کرده است.

آقای قریشی درباره این دیدار در توییتی نوشته است: «از دیدار دوباره با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، این بار در پاکستان خوشحالم. به دنبال گفت‌وگوهای ما در برلین، درباره تامین فوری واکسن از طریق برنامه کوواکس و روند صلح افغانستان، بحث‌های سازنده‌ای داشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان، یکی از اعضای ناتو است که نیروهای خود را بعد از سال ۲۰۰۱ و در چارچوب نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت، به افغانستان فرستاد و در کنار نیروهای افغان و آمریکایی، به مبارزه علیه تروریسم و طالبان پرداخت. این کشور تصمیم گرفته است پیش از آمریکا، نظامیانش را از افغانستان خارج کند.

پیش‌تر، مقام‌های وزارت دفاع آلمان از خروج زودهنگام نیروهای آلمانی از افغانستان خبر داده بودند اما به دلیل این موضوع اشاره‌ای نکردند.

دیوید هیلمبولد، سخنگوی وزارت دفاع آلمان در برلین، گفت: «چهارم ژوئیه، به عنوان تاریخ خروج نیروهای ما تعیین شده است. وزارت دفاع این را به کمیته دفاعی خبر داده است.» پیش از این، تاریخ خروج نیروهای آلمانی از افغانستان اواسط اوت سال جاری تعیین شده بود.

در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ سرباز آلمانی در افغانستان مستقرند و نیروهای افغان را آموزش می‌دهند.

در ۲۰ سال گذشته، تقریبا ۱۵۰ هزار سرباز آلمانی در افغانستان خدمت کرده‌اند و ۵۳ تن از آن‌ها نیز جان خود را در این کشور از دست داده‌اند.

آلمان یکی از بزرگترین کمک‌‌کنندگان در زمینه بازسازی افغانستان است و از زمان پیوستن به مبارزه نظامی علیه تروریسم بعد از ۲۰۰۱، بیش از ۱۶ میلیارد یورو برای افغانستان هزینه کرده است.