استقبال ضمنی ایران از رویکرد جدید آمریکا در برابر جنگ یمن

ایران در جنگ شش ساله یمن از شبه‌نظامیان حوثی حمایت کرده است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران-شفقنا

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه از سیاست دولت جدید آمریکا در برابر جنگ یمن به طور ضمنی استقبال کرد، اما گفت قطع حمایت تسلیحاتی به تنهایی کافی نیست و باید به محاصره آن کشور که مردم آن با گرسنگی روبرو هستند پایان داده شود.

رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه در تشریح راهبرد دولتش در حوزه سیاست خارجی، ضمن تاکید بر دیپلماسی به عنوان محور راهبرد کاخ سفید، قطع حمایت تسلیحاتی واشنگتن را از ائتلاف به رهبری ریاض علیه شورشیان شیعه حوثی اعلام کرد.

جو بایدن در عین حال گفت عربستان سعودی با حمله‌های موشکی و پهپادی و دیگر تهدیدهای نیروهای مورد حمایت ایران در چند کشور روبه‌رو است و آمریکا کمک به عربستان سعودی را، برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و مردم این کشور، ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی، در واکنش گفت: «مشتاقانه منتظریم همکاری با تیم لندرکینگ را آغاز کنیم و به هدف مشترک یک راه‌حل سیاسی جامع در یمن، به عنوان بخشی از چشم‌انداز مشترکمان برای یک منطقه آرام و مرفه، دست یابیم.»

تیم لندرکینگ نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور یمن است.

ایران در جنگ شش ساله یمن از شبه‌نظامیان حوثی حمایت کرده است؛ جنگی که بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجا گذاشته و تمامی زیرساخت‌های آن فقیرترین کشور خاورمیانه را نابود کرده  و تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن هنوز به جایی نرسیده است.

کارشناسان سازمان ملل اخیرا در گزارشی از رشد فزاینده شواهد و مدارکی که از ارسال سلاح یا قطعات اسلحه برای شورشیان حوثی توسط کسانی در ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند و در مورد بدتر شدن اوضاع در یمن و «پیامدهای ویرانگر» آن هشدار داده‌اند.