نتیجه یک پژوهش: کودکان ممکن است به عوارض طولانی مدت کووید دچار شوند

«کودکان بالای ۶ سال و نیز کودکانی که سابقه «حساسیت» دارند، بیشتر در معرض خطر ادامه یافتن علایم بیماری هستند»

دانشگاه کالج لندن قصد دارد تا تحقیقی در مورد کووید طولانی در بین ۳ هزار کودک ۱۱ تا ۱۷ ساله انجام دهد- NOAH SEELAM / AFP

پژوهشی جدید دریافت که کودکانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، ممکن است تا ماه‌ها بعد از ابتلا، به علایم کووید طولانی، نظیر خستگی و از دست دادن حس بویایی دچار شوند.

محققان، مصاحبه‌هایی بعد از درمان با والدین ۱۵۸ کودک ترتیب دادند که بین ماه‌های آوریل تا اوت ۲۰۲۰ به دلیل علایم کووید-۱۹ یا با ابتلای قطعی به آن، در بیمارستان کودکان شهرداری باشلیاوا زی‌ای در شهر مسکو در کشور روسیه، بستری شده بودند.

آنان کشف کردند که یک چهارم از کودکان حتی پس از بازگشت به خانه نیز علایم پایدار کووید را داشتند و تقریبا از هر ۱۰ نفر یکی با «گرفتاری‌هایی در چند عضو بدن» خود دست و پنجه نرم می‌کرد.

در زمان مصاحبه‌ها که حدود ۷ تا ۹ ماه بعد از ترخیص کودکان از بیمارستان انجام گرفت، ۲۴.۳ درصد از شرکت‌کنندگان علایم پایدار بیماری را داشتند که از آن میان خستگی (۱۰.۷ درصد)، اختلال در خواب (۶.۹ درصد)، و مشکلات بویایی و چشایی (۵.۶ درصد) از رایج‌ترین علایم بودند.

والدین این شرکت‌کنندگان همچنین از تغییرات احساسی و رفتاری در کودکان خود بعد از ابتلا به کووید-۱۹ خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این دانشمندان که محققانی از کشورهای بریتانیا، ایرلند، ایتالیا، آلمان، روسیه، و ایالات متحده را شامل می‌شوند، کودکان بالای ۶ سال و نیز کودکانی که سابقه «حساسیت» دارند، بیشتر در معرض خطر ادامه یافتن علایم بیماری هستند.

با این حال، این تحقیق که هنوز مورد بررسی سایر کارشناسان قرار نگرفته است، نتیجه گرفت که تداوم اکثر علایم طی گذر زمان کاهش خواهد یافت.

گرچه ۱۵.۸ درصد هنگام ترخیص از بیمارستان گفتند احساس خستگی می‌کنند، اما این آمار در فاصله ۶ تا ۷ ماه بعد از آن به ۱۱.۱ درصد رسید و تغییر حس بویایی نیز از ۸.۷ درصد به ۵.۴ درصد رسید و تغییر حس چشایی از ۵.۶ درصد به ۳.۸ درصد کاهش یافت.

نویسندگان تحقیق نوشتند:‌ «گرچه بسیاری از کودکان علایمی نظیر خستگی، تغییر حس بویایی و چشایی، مشکلات تنفسی و اختلال در خواب، ریزش مو و سردرد را هنگام ترخیص از بیمارستان تجربه کردند، اما شاهد کاهش ادامه‌دار تداوم این علایم طی گذر زمان هستیم.»

آنان در ادامه نوشتند: «این امر به ویژه در مورد خستگی و اختلال در حس بویایی مشهود است. تداوم بعضی از علایم نظیر سردرد و اختلال در خواب، با گذر زمان کاهش نیافت که ممکن است به جای آن که از ابتلای پاتوفیزیولوژیک به خود ویروس ناشی شده باشد، حاکی از فرایند روانی ایجاد این علایم باشد.»

آنان افزودند: «سن، عنصری قابل توجه در ارتباط با تداوم علایم بیماری در زمان مصاحبه‌های بعد از درمان بود و کودکان بالای ۶ سال در معرض بیشترین خطر قرار دارند.»

دانشگاه کالج لندن هم بودجه‌ای دریافت کرده است تا تحقیقی روی کووید طولانی در بین ۳ هزار کودک ۱۱ تا ۱۷ ساله انجام دهد که به بیماری مبتلا شده‌اند، ولی در بیمارستان بستری نشده‌اند.

پژوهشگران این تحقیق، عناصر خطر، پایداری، و میزان تداوم کووید طولانی را بررسی خواهند کرد. همچنین، راهی برای شناسایی پزشکی این وضعیت و تعریف علمی آن ارائه خواهند کرد و خواهند دید چگونه می‌توان این نوع از بیماری را درمان کرد.

پیشتر در ماه جاری میلادی، اداره ملی آمار گفت بیش از یک میلیون نفر در بریتانیا به علایم کووید طولانی دچار هستند.

اداره ملی آمار گفت ۱.۱ میلیون نفر گزارش داده‌اند که علايم بیماری آنها بیش از ۴ هفته طول کشیده است و هیچ عامل دیگری برای توضیح آن وجود ندارد.

این سازمان دریافت که علایم کووید طولانی، فعالیت روزانه ۶۷۴ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است و در حدود ۲۰۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند که این علایم امکان انجام فعالیت‌های معمولی آنها را به شدت محدود کرده است.

بررسی انجام شده از سوی موسسه ملی تحقیقات بهداشتی در ماه مارس نتیجه گرفت که عوارض ادامه‌دار حاصل از ابتلا به ویروس کرونا بیش از حد انتظار در زنان و کودکان رایج است.

© The Independent

بیشتر از جهان