مرگ ۱۰۱ کودک بر اثر کرونا در بیمارستان اکبر مشهد

چشم‌انداز مشخصی برای ارائه واکسن مخصوص کودکان وجود ندارد

مراسم عزاداری مذهبی مخصوص کودکان در روزهای اوج کرونا در تهران - Mohammadamin Jafatzad/MEHR

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد از مرگ بیش از ۱۰۰ کودک در این بیمارستان، بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ خبر داد.

غلام‌رضا خادمی گفت: «آمار بستری کودکان از اسفندماه سال گذشته تاکنون در بیمارستان اکبر که مرکز کرونای استان است،  ۱۱۷۹ کودک است که از بین کودکان بستری‌شده تا کنون ۱۰۱ نفر فوت کردند.»

خادمی گفت مرگ و میر کرونا در کودکان حدود سه درصد از کل بستری‌ها در خراسان رضوی بوده است: «فوت در کودکان به دو علت اتفاق می‌افتد؛ اولین علت درگیری‌های قلبی و عروقی و علت دوم فوت کودکان، بیماری زمینه‌ای است.»

خادمی همچنین گفت که بیش از ۶۰ درصد انتقال ویروس به متخصصان اطفال دانشگاه علوم پزشکی از طریق ارتباط با کودکان است. پیش از این و در شروع همه‌گیری کرونا عموماً عنوان می‌شد، کودکان از کرونا مصون هستند.

تحقیقات بعدی نشان داد که فرضیه عدم ابتلا کودکان به کووید ۱۹ درست نیست و کودکان اگرچه با درصد کمتری نسبت به بزرگ‌سالان، اما همچنان درخطر هستند. همچنین می‌توانند به‌عنوان ناقل خاموش و بدون علائم بیماری، باعث انتقال آن به  افراد دیگر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیراً گاردین با انتشار گزارشی درباره کودکان بریتانیایی، از ابتلای کودکان به بیماری مشابه «کاوازاکی» خبر داد.

پزشکان بریتانیایی گفته‌اند که حداکثر ۱۰۰ کودک در هفته با یک بیماری نادر در بیمارستان بستری می‌شوند که می‌تواند هفته‌ها پس از کووید ۱۹  ظهور کند.

گزارش گاردین می‌گوید ۷۵٪ از کودکانی که تحت تأثیر سندرم التهابی کودکان (PIMS) قرارگرفته‌اند از اقلیت‌های نژادی سیاه یا آسیایی بوده‌اند و این امر پزشکان را نگران کرده است. «تقریباً از هر ۵ کودک مبتلا، چهار نفر قبلاً سالم بودند.»

غلام‌رضا خادمی با اشاره به بروز این بیماری در کودکان ایرانی  گفت: «سندروم کاوازاکی واکنشی است، همراه با تب چند روزه که ممکن است طولانی باشد و یکسری واکنش‌های التهابی که بیشتر قلب و عروق کودکان را درگیر می‌کند.»

با توجه به اینکه واکسن‌های موجود برای تزریق به کودکان توصیه نمی‌شوند، چشم‌انداز مشخصی برای ارائه واکسن مخصوص کودکان وجود ندارد.

والدین در یک سال گذشته در سراسر جهان علاوه بر نگرانی درباره سلامت، تحصیل و تحرک کودکان، در یک جدال دائمی برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی هستند. کودکان نمی‌توانند به‌آسانی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از ماسک صورت درست استفاده کنند یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

سرویس سلامت همگانی بریتانیا، ان‌اچ‌اس علائم کرونا در کودکان را دمای بالای بدن، سرفه مداوم و از دست دادن حس بویایی و چشایی اعلام کرده است. علائمی که اغلب در بزرگ‌سالان نیز دیده می‌شود.

پزشکان بریتانیایی از والدین خواسته‌اند هرگونه تب بالا در کودکان مخصوصاً نوزادان را جدی بگیرند.

یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، نیز با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان در همه‌گیری هشدار داده است «بدون اقدام فوری، بحران سلامتی، خطر تبدیل‌شدن به یک بحران حقوق کودک را دارد.»

کودکان بسیاری در جهان دسترسی به لوازم بهداشت شخصی ندارند، در خانواده‌های بد سرپرست زندگی می‌کنند یا فاقد سرپرست هستند و در صورت بیماری دسترسی به خدمات درمانی ندارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری خانه ملت در سال گذشته، تنها در تهران به ازای هر ۵۳۰ نفر جمعیت، یک نفر «کودک کار» است. همچنین هزاران کودک بنا بر ملاحظات قانونی در ایران، بدون شناسنامه هستند که پیگیری وضعیت سلامت آن‌ها را غیرممکن می‌کند.

وزارت بهداشت و درمان در ایران، آمار تفکیکی از مبتلایان و درگذشتگان کرونا را منتشر نمی‌کند، بنابراین آمار دقیقی از مبتلایان کودک و تعداد کل درگذشتگان زیر هجده سال در ایران از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون در دست نیست.