انتقاد شدید از بوریس جانسون به دلیل ادامه بازداشت نازنین زاغری

نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا، نخست وزیر را به اهمال در رهایی خانم زاغری متهم کرد

پنج سال محکومیت نازنین زاغری، روز ۱۷ اسفند به پایان رسید - FREE NAZANIN CAMPAIGN / AFP

یک عضو پارلمان بریتانیا بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور را به «ناکامی غم‌انگیز» در رویارویی به ایران و رها کردن نازنین زاغری متهم کرد.

تولیپ صدیق، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام، روز سه‌شنبه گفت که آقای جانسون زمانی که وزیر خارجه بود، در زمینه آزادی خانم زاغری «اشتباهی ویرانگر» مرتکب شد.

نازنین زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. خانم زاغری که پنج سال محکومیتش، روز ۱۷ اسفند به پایان رسید، کارمند ایرانی-بریتانیایی بنیاد خیریه تامسون رویترز بود که در فروردین ۱۳۹۵ و هنگام بازگشت به بریتانیا، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه او را به جاسوسی و «تلاش برای براندازی نرم» متهم و نهایتا دادگاه انقلاب نیز او را به پنج سال حبس محکوم کرد.

نماینده مجلس عوام بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که خانم زاغری «قربانی شکنجه» است و مقام‌های جمهوری اسلامی او را گروگان گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم صدیق در پارلمان گفت که «هیچ شاهدی» در دست نیست که نشان دهد بوریس جانسون برای رهایی خانم زاغری به اندازه کافی تلاش کرده باشد. او گفت: «نخست‌وزیر حتی ترتیبی نداد که مقام‌های بریتانیایی بتوانند در جلسه دادگاه اخیر نازنین که ممکن بود به آزادی و محاکمه منصفانه‌ او منجر شود، شرکت کنند و هنوز برای این که دولت بریتانیا ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود به ایران را بپردازد، اقدامی نکرده است.»

در پاسخ، جیمز کلورلی، معاون وزیر خارجه بریتانیا، گفت که انتقاد خانم صدیق، «نابجا» است و این مقام‌های جمهوری اسلامی هستند که باید بابت ادامه بازداشت خانم زاغری و دیگر زندانیان دوتابعیتی متهم شوند.

آقای کلورلی افزود: «این کار کاملا غیرانسانی و غیرموجه است و ما از ایران می‌خواهیم که به خانم زاغری-رتکلیف اجازه بدهد به خانه‌اش در بریتانیا بازگردد و همه زندانیان دوتابعیتی بریتانیایی را آزاد کند.»