قایق مملو از مواد منفجره در بندر ینبع در عربستان سعودی منهدم شد

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که به اقدامات اخلالگرانه پاسخ خواهد داد

گشت‌زنی یک شناور نظامی در بندرگاه ینبع-Jean-Francois MONIER / AFP

سرتیپ ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع پادشاهی گفت که یک قایق مملو از مواد منفجره در سواحل بندر ینبع عربستان سعودی صبح روز سه شنبه منهدم شد.

به گزارش آژانس خبری سعودی پرس (SPA)، مالکی گفت: «نیروی دریایی عربستان سعودی توانست ساعت ۶:۴۰ بامداد این شناور را در دریای سرخ رهگیری کرده و آن را منهدم کند.»

او در مورد جزئیات این رویداد گفت: «یک شناور بدون سرنشین پر از بمب صبح امروز (سه شنبه ، ۲۷ آوریل ۲۰۲۱، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) رهگیری و منهدم شد. واحدهای نیروی دریایی ارتش قادر به شناسایی و نظارت بر فعالیت این شناور در آبهای دریای سرخ در سواحل (ینبع) بودند.»

وی افزود، در حال حاضر تحقیقات برای تعیین اینکه چه کسی عامل حمله به آب‌های عربستان سعودی بوده، در جریان است.

وزرات دفاع عربستان اعلام کرد که این وزارتخانه علیه هرگونه تلاش خصمانه برای هدف قرار دادن عربستان سعودی و امکانات اقتصادی به سختی پاسخ خواهد داد.

شرکت‌های امنیتی خصوصی اظهار داشتند که ممکن است به دلیل این رویداد به اختلالی مقطعی در رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری به این بندر رخ داده باشد.

گرچه درباره این رویداد هنوز اطلاعات کاملی منتشر نشده است ولی این حادثه در میانه نزاع غیرمستقیم میان اسرائیل و ایران رخ می‌دهد که هر دو طرف کشتی‌های یکدیگر را هدف قرار می‌دهند.

روز یکشنبه، ۵ اردیبهشت نیز یک نفتکش لبنانی به نام «ویزدام» (Wisdom) که در نزدیکی بندر بانیاس لنگر انداخته بود، دچار حریق شد. پس از انتشار تصاویر این رخداد در فضای مجازی، خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، از احتمال حمله پهپادی به این کشتی خبر داد و بر اساس منابع محلی خود، مسیر پرواز پهپاد را از فراز لبنان اعلام کرد؛ مسیری که پیش‌تر یک پهپاد در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ پیموده بود تا کشتی کانتینربر ایرانی شهرکرد را با موشک‌های خود هدف قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی رسانه‌های حکومتی در ابتدا، کشتی آسیب‌دیده را ایرانی معرفی کردند، اما پس از آنکه مشخص شد کشتی موردنظر مالکیت لبنانی دارد، تعدادی از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانند خبرگزاری تسنیم مدعی شدند که علت آتش‌سوزی در این نفتکش، نه حمله هوایی اسرائیل، بلکه جوشکاری خدمه روی عرشه آن بوده است. منبع خبرگزاری تسنیم، یک مقام نظامی سوری در بندر بانیاس معرفی شده است؛ در حالی که مقامات سوری، پس از این آتش‌سوزی اعلام کردند که این حادثه بیش از آنکه عامل انسانی داشته باشد، نتیجه یک حمله هوایی است.

علاوه بر ایران، از هم‌اکنون می‌توان نقش احتمالی حوثی‌ها را نیز در نظر گرفت. حوثی‌ها در گذشته از هواپیماهای بدون سرنشین مملو از بمب و قایق‌های پر از مواد منفجره در حملات به عربستان استفاده کرده‌اند. با این وجود شورشیان حوثی هنوز به این رویداد واکنشی نشان نداده‌اند.