هشدار در مورد دست‌کاری سیستم موقعیت‌یاب کشتی‌ها از سوی ایران

سی‌ان‌ان: تجهیزات دستکاری جی‌پی‌اس‌ها در جزیره ابوموسی قرار دارد

ATTA KENARE / AFP

اداره حمل و نقل دریایی آمریکا در هشداری جدید به کشتی‌های تجاری در مورد تهدید‌های ناشی از ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس، اعلام کرده که برخی کشتی‌ها مواردی از دستکاری سیستم جی پی اس (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) خود را گزارش کرده‌اند.

این سازمان همچنین هشدار داده که در برخی موارد پیام‌هایی از منابع ناشناس دریافت شده که به طور غیر واقعی ادعا می‌کردند از ناو‌های آمریکایی یا نیروهای ائتلاف صادر شده‌اند.

در بیانیه این سازمان به فهرست برخورد‌هایی اشاره شده که از اردیبهشت‌ماه تا کنون بین طرف ایرانی و شناورهای متعلق به دیگر کشورها ایجاد شده است. یکی از این شناورها نفتکش استنا ایمپرو بود که ماه گذشته به دلیل نقض قوانین دریایی از سوی سپاه توقیف شد. برخی منابع خبری قبلا ادعا کرده بودند که ایران با همکاری روسیه سیستم موقعیت‌یاب کشتی‌های خارجی را دستکاری می‌کند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، در دو مورد اخیر برخورد نیروی نظامی ایران با شناورهای خارجی، دستکاری سیستم‌های جی‌پی‌اس، گزارش شده است. در یک مورد سیستم شناسایی خودکار قبل از توقیف خاموش شده و در مورد دیگر، تماسی برقرار شده که به طور دستکاری شده منبع تماس را ناو آمریکایی اعلام کرده است.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی که نظارت بر عملکرد این نیروها در منطقه را بر عهده دارد نیز در بیانیه‌ای در مورد تماس‌های دروغین از منابع ناشناس و دستکاری سیستم‌های جی‌پی‌اس هشدار داده است.

در این بیانیه آمده که آمریکا و متحدان‌اش به تضمین آزادی دریانوردی در منطقه و حفاظت از کشتی‌ها  متعهد هستند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با این خبرگزاری آمریکایی ادعا کرد که ایران سیستم‌های ایجاد اختلال در جی‌پی‌اس‌ها را در جزیره ابوموسی کار گذاشته که در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد. به گفته این مقام آگاه، هدف ایران از این اقدام ایجاد اختلال در سیستم‌های جهت‌یابی هواپیماها و کشتی‌ها است. او در ادامه توضیح می‌دهد که کشتی‌ها و شناورهایی که بر اثر این دستکاری‌ها دچار نقص سیستم جی‌پی‌اس می‌شوند، می‌توانند به اشتباه وارد آب‌های سرزمینی یا حریم هوایی ایران شوند. به این ترتیب نیروهای جمهوری اسلامی بهانه لازم برای توقیف آنها را به دست می‌آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال این مقام مطلع به سی ان ان گفته که تا کنون این اقدامات ایران روی ناوها یا هواپیماهای آمریکایی تاثیر نگذاشته است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزرای امور خارجه آمریکا و بریتانیا از روند همکاری‌ها برای تامین امنیت دریانوردی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز ابراز رضایت کرده‌اند. روز گذشته، مایک پومپئو از دومینیک راب، همتای بریتانیایی خود به دلیل حضور این کشور در ائتلاف نظامی خلیج فارس قدردانی کرد.

آمریکا پس از انفجار و توقیف نفتکش‌هاد در آب‌های منطقه و سرنگونی یکی از پهپادهای‌اش در جنوب ایران، اعلام کرد به دنبال ایجاد ائتلافی برای برقراری امنیت در خلیج فارس است.

بریتانیا و اسرائیل تا کنون حضور خود را در این ائتلاف قطعی کرده‌اند و احتمالا استرالیا نیز به آن ملحق خواهد شد. چین نیز اعلام کرده موضوع اسکورت کشتی‌های اش را بررسی می‌کند. از سوی دیگر مقامات آمریکا در مورد امنیت خلیج فارس رایزنی‌هایی با عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده‌اند.

هفته گذشته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که نمایندگان ۳۰ کشور در فلوریدا موضوع تشکیل ائتلاف نظامی را بررسی کرده‌اند که نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه از نگرانی عمیق ناتو در مورد اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه سخن گفته بود.

در حال حاضر ناو مونت‌رز و دانکن بریتانیا برای همکاری با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس حضور دارند و در ماه‌های آینده ناو کنت بریتانیا نیز وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.