رویارویی خطرناک شناور سپاه با کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس

این نخستین رویارویی از این دست در حدود یک‌سال گذشته محسوب می‌شود

شناور سپاه پاسداران سیزدهم فروردین‌ماه، جلوی دو کشتی گارد ساحلی آمریکا را در خلیج‌ فارس گرفته است- US Navy

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با انتشار ویدیویی، از رویارویی خطرناک کشتی‌های جنگی ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس در ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد. این نخستین رویارویی از این دست در حدود یک‌سال گذشته محسوب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ویدیویی که نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده است، یک کشتی سپاه پاسداران جلوی کشتی آمریکایی «مونوموی» (USCGC Monomoy) درآمده است و این شناور گارد ساحلی را  به توقف ناگهانی مجبور می‌کند. این ویدیو مربوط به دوم آوریل (۱۳ فروردین) است.    

به گفته ربکا رباریش، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه، این کشتی سپاه پاسداران به نام «هارت ۵۵» (Harth 55) به همین ترتیب، جلوی یک کشتی دیگر گارد ساحلی آمریکایی به نام «رَنگِل» (USCGC Wrangell) را نیز گرفته است. 

«هارت ۵۵» نامی است که سرویس‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا بر شناور سپاه پاسداران به نام «سردار شهید محمد ناظری» گذاشته‌اند. این کشتی در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) به‌عنوان «نخستین شناور تندرو برد بلند بالگردبر» ساخت سپاه پاسداران در جنوب ایران رونمایی و به آب انداخته شد.   

بنابر گزارش‌ها، کشتی‌های گارد ساحلی آمریکا زمانی که کشتی سپاه پاسداران به آن‌ها نزدیک شده است، در حال گشت‌زنی در آب‌های بین المللی جنوب خلیج فارس بودند. 

این رویارویی که نیروی دریایی آمریکا آن را اقدامی «خطرناک و غیرحرفه‌ای» خوانده، البته خسارت یا صدمه‌ای به افراد درپی نداشته و جمهوری اسلامی ایران هنوز درمورد آن اظهارنظری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفته است که کشتی سپاه پاسداران ابتدا به پیام‌های هشدار متعدد کشتی‌های آمریکایی توجهی نکرده و حتی پس از پاسخ به پیام رادیویی نیز به مانورهای خطرناک خود ادامه داده است. به گفته او، تفریبا پس از سه ساعت هشدار و اقدام به مانورهای دفاعی، شناورهای سپاه پاسداران بالاخره از آن‌ها فاصله گرفته‌‌اند.     

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال که برای نخستین‌بار، خبر این رویارویی را روز دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، منتشر کرد، نوشته است که سه قایق‌ تندروی سپاه نیز در این رویارویی کشتی هارت ۵۵ را همراهی می‌کرده‌اند.  

به گفته سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این حادثه نخستین رویارویی از این دست با نیروهای ایرانی از ۱۵ آوریل سال ۲۰۲۰ تاکنون است. او افزود که ایران در سال ۲۰۱۸ و تقریبا تمام طول سال ۲۰۱۹ انجام این‌گونه عملیات عملیات ایذایی برای کشتی‌های آمریکایی را متوقف کرده بود. 

ارتش ایالات متحده آمریکا در سال‌ ۲۰۱۷ میلادی ۱۴مورد و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ به‌ترتیب ۳۵ و ۲۳ مورد عملیات‌های مشابه نیروهای سپاه پاسداران را ثبت کرده است.