نیروی دریایی آمریکا: قایق‌های سپاه به طرز خطرناکی به ناو‌های آمریکایی نزدیک شدند

نشریه پولتیکو از نزدیک شدن جنگنده روسی به هواپیمای تجسسی آمریکا بر فراز دریای مدیترانه خبر داد

تصویر منتشر شده از سوی نیروی دریایی آمریکا از نزدیک شدن قایق‌های سپاه به ناو آمریکایی-Handout / AFP / US NAVY

نیروی دریایی آمریکا شامگاه چهارشنبه تصاویری ویدیویی از ۱۱ قایق ایرانی منتشر کرد که به طور «خطرناک» و «آزاردهنده‌ای» به شش ناو آمریکایی در شمال دریای عرب نزدیک می‌شدند.

بنابراین گزارش یکی از قایق‌های سپاه پاسداران به فاصله ۱۰ متری یک ناو‌ آمریکایی نزدیک شد. این قایق‌ها برای مدت یک ساعت هشدارهای نیروی دریایی آمریکا را نادیده گرفتند.

در گزارش دیگری نشریه پولتیکو اعلام کرد که علاوه بر قایق‌های ایرانی در دریای عرب، یک جنگنده روسی نیز روز چهارشنبه به طور خطرناکی به یک هواپیمای تجسسی آمریکایی در حال گشت‌زنی بر فراز دریای مدیترانه نزدیک شد.

تصاویر ویدئویی منتشر شده از سوی نیروی دریایی آمریکا، نشان می‌دهد که قایق‌هایی با پرچم جمهوری اسلامی و با سرنشین‌های مسلح به ناو آمریکایی نزدیک می‌شوند. به نظر نمی‌رسد که اسلحه‌ها به سوی ناو نشانه رفته باشد، اما به گفته نیروهای دریایی آمریکا این ۱۱ قایق به طور غیرحرفه‌ای به شش ناو آمریکایی نزدیک شدند. این ناوها در حال تمرین نظامی مشترک با هلی‌کوپتر‌های آپاچی ارتش آمریکا بودند.

افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا در بهار و تابستان گذشته، امنیت خلیج فارس را به چالش کشید و آن را به صحنه‌ای برای درگیری غیرمستقیم تهران و واشینگتن تبدیل کرد. به نحوی که شش تانکر نفتی منفجر شد، چند تانکر نفتی از سوی سپاه توقیف شد و یک پهپاد آمریکایی نیز با شلیک موشک زمین به هوای ارتش بر فراز تنگه هرمز ساقط شد. پس از آن بود که آمریکا یک ائتلاف بین‌المللی برای تامین امنیت آب‌های خلیج فارس تشکل داد و از آن پس تنش‌ها در این منطقه تا حدود زیادی فروکش کرد.

دربیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است که قایق‌های سپاه پاسداران با سرعت زیاد و چند بار به ناو‌های آمریکایی نزدیک شدند. به همین دلیل نیروی دریایی آمریکا به این قایق‌ها هشدار داده و چند بار بوق زد. اما تا یک ساعت بعد پاسخی دریافت نکرد و سرانجام این قایق‌ها از ناوهای آمریکایی دور شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ایران به درخواست خبرگزاری سی‌ان‌ان برای توضیح در مورد این اقدام قایق‌های سپاه پاسخ نداده است.

گفتنی است روز گذشته گزارش دیگری نیز در مورد حمله به یک کشتی هنگ‌کنگی در دریای عمان منتشر شده بود. این کشتی به آب‌های ایران انتقال یافت و پس از مدتی آزاد شد و به راه خود ادامه داد.

پولتیکو در مورد نزدیک شدن جنگنده‌های روسی به یک هواپیمای گشت‌زنی آمریکایی می‌نویسد: روز چهارشنبه یک جنگنده روسی با سرعت زیاد در نزدیکی یک هواپیمای گشت‌زنی آمریکایی که در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای مدیترانه در حال پرواز بود، مانور داد. به گفته نیروی دریایی آمریکا این اقدامی خطرناک است که سلامت و ایمنی خلبانان و خدمه پرواز را در معرض تهدید قرار داد.