درآمد میلیارد دلاری طالبان از زورگیری و مالیات غیرقانونی

شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید گروه طالبان بیش از یک میلیارد دلار فقط از مالیات غیرقانونی تاجران افغان درآمد دارد

باج‌گیری، مواد مخدر، مالیات غیرقانونی، استخراج معادن، کمک‌ کشورها و افراد از منابع تامین طالبان است - KARIM JAAFAR / AFP

برای تاجران و سرمایه‌گذاران افغان یک دردسر پنهانی که دیگر جا افتاده است، پرداخت منظم پول به طالبان است تا از بمب‌گذاری و حملات آنها در امان بمانند.

تاجران و سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف از مخابرات تا حمل‌ونقل مجبور شده‌اند علاوه بر پرداخت‌های رسمی به دولت، ماهانه برای محافظت از خود و سرمایه‌شان به گروه طالبان نیز «مالیات» بپردازند.

عبدالاحد واحدی، رئیس اتحادیه کارگران در شمال افغانستان، در تازه‌ترین مورد به بلومبرگ گفته است که طالبان سال گذشته (۲۰۲۰)  لوله گاز کارخانه تولید کدشیمایی «کد و برق» را در شمال کشور پس از آن منفجر کرد که سرمایه‌گذاران از پرداخت پول به آنها خودداری کرده بودند. حالا او و سایر کارگران ۱۴ درصد حقوق خود را به طالبان می‌پردازند تا کارخانه فعال بماند و آنها بی‌سرنوشت نشوند. این مبلغ پنج برابر مالیاتی است که آنها به دولت افغانستان می‌پردازند.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که شورشیان طالبان سالانه ۱.۵میلیارد دلار از زورگیری و معامله‌های شبه‌مافیایی، کنترل قاچاق مواد مخدر و دریافت کمک از خارج کشور درآمد دارند. این مقدار تقریبا ۲۵ درصد کل بودجه سالانه دولت افغانستان است.

کل نیروهای طالبان حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که یک بخش آن مسئول کار برای کمیسیون اقتصادی است و جمع‌آوری پول در دستور کارش قرار دارد. شورشیان بر بخش عمد‌ای از افغانستان نفوذ دارند و می‌گویند بیش از ۵۰ درصد خاک کشور را در کنترل دارند. این حضور باعث شده است که مبالغ هنگفتی در دسترس آنها قرار گیرد تا از آن برای پیشبرد جنگ خود علیه دولت افغانستان استفاده کنند.

منابع مالی طالبان روز‌به‌روز بیشتر هم شده است. درآمد سالانه این گروه در سال ۲۰۱۱ حدود  ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شد که اکنون به گفته سازمان ملل متحد به تدریج به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان و ایالات متحده آمریکا در گذشته کوشیده‌اند که این منابع را از بین ببرند یا محدود کنند و حملاتی هم به کارخانه‌های مواد مخدر انجام داده‌اند، اما تاثیر زیادی نداشته است.

هرچند ارزش تریاک افغانستان سالانه تا ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، طالبان هم کوشیده است تا منابع متعدد خود را حفظ کند و تنها به قاچاق مواد مخدر متکی نباشد. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ نیز هشدار داد که نباید مواد مخدر را تنها منبع درآمد طالبان دانست چراکه میلیون‌ها دلار از بخش‌های مختلف به حساب طالبان واریز می‌شود. گروه طالبان دست‌کم ۴۰۰ میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر درآمد دارد.

بخش دیگری از درآمد شورشیان از تجارت مردم افغانستان است. شرکت‌های مخابراتی و تلفن همراه منبع بزرگ دیگری است که ناچار شده است برای ادامه فعالیت برج‌ها، تاسیسات، کارمندان و سرمایه خود به طالبان پول بپردازند. بسیاری از تاسیسات شرکت‌هایی که از پرداخت پول به طالبان خودداری کرده‌اند، منفجر شده است.

چندی پیش رئیس شرکت برق افغانستان گفته بود که طالبان از منبع قبض برق مشتریان مناطق مختلف کشور سالانه ۲ میلیون دلار درآمد دارد.

منابع درآمد خارجی طالبان هم خیلی روشن نیست. مقام‌های افغان و آمریکایی بارها گروه طالبان را به دریافت کمک نقدی از کشورهایی مانند پاکستان، روسیه، جمهوری اسلامی ایران و افراد و گروه‌هایی در خلیج فارس مانند قطر و کویت متهم کرده‌اند. کارشناس معتقدند که این مبلغ هم به حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد.