استخدام اولین مدل تراجنسیتی در ویکتوریا سیکرت

رئیس بازاریابی مشهورترین برند لباس زیر زنانه در واکنش به این اقدام از سمت خود استعفا کرد

AFP

رئیس بازاریابی ویکتوریا سیکرت استعفا داده است. اد رازِک از 1983 در همین مقام با L Brandsهمکاری می­کرد که از شرکت­های عمدۀ آمریکایی در زمینۀ لباس زیر زنانه است و او را نیروی محرکۀ نمایش سالانۀ مُد ویکتوریا سیکرت می­دانستند.

به گزارش وال استریت ژورنال، رئیس و مدیر عامل شرکت، لس وکسنر، رفتن رازِک را روز دوشنبه از طریق یادداشتی داخلی به اطلاع کارمندانش رساند.

رازِک تقریباً یک سال پیش گفته بود ویکتوریا سیکرت هرگز از مدل­های تراجنسیتی در نمایش مدل­هایش برصحنه استفاده نمی­کند، چرا که کاری ”خیال­پردازانه“است. او در مصاحبۀ نوامبر سال پیش با ووگ آمریکا در پاسخ به اینکه آیا نباید از تراجنسیتی­ها در نمایش مُد استفاده کرد، گفت: ”نه، نه. فکر نمی­کنم . . . چنان نمایشی خیال­پردازی است.“

این اظهارات باعث واکنش تند عده­ای شد و بسیاری خواستار استعفای فوری رازِک شدند. او بعدها عذرخواهی کرد. در همان بین، جن سینگر، مدیر عامل زن این شرکت در آن زمان، اندکی پس از انتشار مصاحبۀ ووگ، شرکت را ترک کرد.

پس از گزارش روز یکشنبه مبنی بر استخدام والنتینا سامپائو، اولین مدل تراجنسیتی ویکتوریا سیکرت، خبر رفتن رازِک منتشر شد.

این مدل برزیلی عکسی از خودش را با علامت صورتی­رنگ ویکتوریا سیکرت در اینستاگرام منتشر کرد و زیر آن هشتگ­هایی از جمله ”کارزار،“”صورتی ویکتوریا سیکرت“ و ”تنوع“را اضافه کرد.

روز بعد، سامپائو ویدئویی از چهرۀ خود را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و همان هشتگ­ها را در زیرنویس‌اش آورد و نوشت: ”هرگز دست از رؤیایتان برندارید، آقایان.“

بسیاری از افراد پیام­های این مدل 22 ساله را چنین تفسیرکردند که قرار است در کارزاری برای این شرکت مشهور لباس زیر زنانه شرکت کند و در این صورت، اولین مدل آشکارا تراجنسیتی در این حوزه خواهد بود.

استعفای رازك  همچنین در میان ادعاهایی مبنی بر تلاش ویکتوریا سیکرت برای حفظ موقعیتش در دوران جنبش ”من هم“(­#MeToo) مطرح شده است. این شرکت با نمایش مُد سالانه خود، که در آن مانکن­هایی لاغراندام از سراسر جهان با لباس زیر روی صحنه رژه می­روند، به تبلیغ برای یکسان­سازی ایدئال­های زیبایی مشهور است.

نمایش مُد این شرکت، که هر سال موجی از انتقادات را برمی­انگیزد، معمولاً در ماه نوامبر برگزار می­شود، اما وضعیت امسال آن هنوز مشخص نیست. هفتۀ گذشته، یکی از مدل­های ویکتوریا سیکرت، شانینا شایک، ادعا کرد که این نمایش امسال برگزار نمی­شود. این مانکن 28 ساله به روزنامۀ دیلی تلگراف استرالیا گفت که نمایش مُد 2019 لغو شده است، اما باور دارد که در آینده به صحنه برمی­گردد. او گفت: ”متأسفانه نمایش ویکتوریا سیکرت امسال انجام نمی­شود. من به چنین چیزی عادت ندارم، زیرا هر سال در این موقع مثل فرشته­ها تمرین می­کردم“.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی