ناو هواپیمابر ملکه الیزابت برای هشدار به چین راهی اقیانوس هند می‌شود

نیروهای دریایی و هوایی کانادا، دانمارک، یونان، اسرائیل، عمان، ترکیه و امارات متحده عربی در بخش‌های مختلف عملیات کنار این گروه حاضر خواهند شد

اعزام این ناو هواپیمابر به دلیل رویارویی با افزایش تنش از طرف چین است که سر مالکیت آب‌های غنی از مواد معدنی در حال مقابله با کشورهای همسایه و دولت‌های غربی است-GLYN KIRK / AFP

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت که ماه آینده به مناطقی در اقیانوس‌های هند و آرام اعزام می‌شود، پیشتاز بزرگترین نیروی متشکل از نیروی دریایی و هوایی ارتش بریتانیا از زمان جنگ فالکلند خواهد بود.

اعلام این خبر از جانب دولت به طور رسمی گزارش‌هایی را تایید می‌کند که گفته بودند اعزام این ناو هواپیمابر به دلیل رویارویی با افزایش تنش از طرف چین است که سر مالکیت آب‌های غنی از مواد معدنی در حال مقابله با کشورهای همسایه و دولت‌های غربی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه حمله نظامی بریتانیا با نیروی دریایی هند و ژاپن مانورهایی مشترک خواهد داشت که سر مرزهای زمینی و دریایی با پکن اختلاف دارند و همچنین مانورهایی نیز با نیروی دریایی کشورهای کره جنوبی و سنگاپور برگزار خواهد کرد. هر چهار کشور مورد بازدید از متحدان غرب در نظر گرفته شده و در حال مقابله با رویکرد توسعه‌طلبانه چین در اقیانوس‌های هند و آرام هستند.

ناو جنگی سالیوان ایالات متحده با همراهی ۱۰ جت جنگی اف-۳۵بی از نیروی دریایی آمریکا به همراه ناو جنگی اورستسن از نیروی دریایی سلطنتی هلند بخشی از این گروه خواهند بود. آنها در کنار ۶ ناو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، یک زیردریایی بریتانیایی مجهز به موشک‌های کروز تاماهاوک، ۱۴ بالگرد نیروی دریایی، ۸ جت سریع نیروی هوایی سلطنتی و گروهی از سربازان ویژه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در عملیات شرکت خواهند کرد.

وزارت دفاع بریتانیا با اعلام جزییات اعزام این گروه حمله گفت این عملیات «بخشی از رویکرد بریتانیا در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام است ... این عملیات به دستیابی به اهداف بریتانیا برای مشارکت در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام برای پشتیبانی از کامیابی مشترک و پایداری در منطقه کمک خواهد کرد».

کشتی‌های این گروه حمله در مانور نظامی برساما لیما شرکت خواهند کرد که به یادبود پنجاهمین سالگرد معاهده دفاعی پنج قدرت نظامی میان مالزی، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا برگزار خواهد شد. مالزی با ادعاهای پکن در دریای جنوب چین اختلاف دارد و در همین حال روابط میان چین و استرالیا نیز در ماه‌های اخیر به خاطر چندین مورد منازعه به شدت رو به زوال گذاشته است.

این ماموریت ۲۸ هفته طول خواهد کشید و شامل ۴۱ هزار کیلومتر دریایی می‌شود. کشتی‌های حاضر در این گروه در ۷۰ عملیات در ۴۰ کشور دنیا شرکت خواهند کرد. ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل هم در عملیاتی دوگانه با نیروی دریایی بریتانیایی حاضر دریای مدیترانه در سفر این کشتی‌ها به شرق دور شرکت خواهد کرد.

نیروهای دریایی و هوایی کانادا، دانمارک، یونان، اسرائیل، عمان، ترکیه و امارات متحده عربی در بخش‌های مختلف عملیات کنار این گروه حمله حاضر خواهند شد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، قرار است روز دوشنبه به مجلس عوام بگوید: «وقتی گروه حمله ما ماه آینده ماموریت خود را آغاز کند پرچم بریتانیای جهانی را به اهتزاز در خواهد آورد که نشانگر نفوذ و قدرت ما بوده، به همکاری با متحدان خود منجر شده و حاکی از تعهد ما به رسیدگی به چالش‌های امنیتی در دنیای امروز و آینده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان