سفیر اسرائیل در سازمان ملل:‌ شورای امنیت تهدید ایران را نادیده می‌گیرد

«تلاش‌های بی‌وقفه ایران برای رسیدن به سلاح اتمی، گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه و نقض گسترده حقوق بشرکماکان بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت خاورمیانه است»

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد-AHMAD GHARABLI / AFP

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۲۲ آوریل، شورای امنیت را به دلیل ناتوانی در مقابله با رفتار جمهوری اسلامی ایران و در عین حال تلف کردن وقت برای مذاکرات بی‌پایان درباره نزاع اسرائیل و فلسطینی‌ها سرزنش کرد.

اردان در جلسه فصلی شورای امنیت سازمان ملل درباره «وضعیت خاورمیانه و قضیه فلسطینی‌ها» گفت:‌« تلاش‌های بی‌وقفه ایران برای رسیدن به قابلیت‌های نظامی هسته‌ای، گروه‌های نیابتی که از آنها برای بی‌ثباتی منطقه استفاده می‌کند، و نقض گسترده حقوق بشر در ایران، کماکان بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت خاورمیانه است.»

او گفت که شورای امنیت گام‌های لازم برای توقف ایران را برنمی‌دارد. سفیر اسرائیل گفت:‌ «شورای امنیت مهم‌ترین مسئله در خاورمیانه را نادیده می‌گیرد و علی‌رغم این واقعیت که پیمان ابراهیم ثابت کرده که قضیه فلسطینی‌‌ها مهم نیست و ایران مسئله اصلی است، در عوض وقت خود را صرف چرخه مذاکرات بی‌فایده درباره درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌کند.»

اردان گفت اگر شورای امنیت می‌خواهد نقشی سازنده در ایجاد صلح در خاورمیانه ایفا کند، نباید دوباره به رویکردهای شکست‌‌خورده بچسبد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که بازگشت به توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران، اشتباهی جدی است.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت:‌ «درست مانند سال ۲۰۱۵، روحانیون تندرو از لغو تحریم‌ها برای حمایت مالی فعالیت‌های تروریستی و تداوم برنامه مخفی سلاح هسته‌ای خود استفاده خواهند کرد. فقط باید تا انقضای توافق در سال ۲۰۳۰ صبر کنند. بعد برای داشتن هزاران سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم مشروعیت بین‌المللی خواهند داشت و همانطور که خود باراک اوباما اعتراف کرد، فاصله زمانی برای تولید بمب به صفر خواهد رسید.»

گیلعاد اردان تاکید کرد که ایران تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل است و گفت «از همین روست که ما خود را محدود به هیچ توافقی که تهدید علیه کشور اسرائیل را به طور کامل در نظر نمی‌گیرد، نمی‌کنیم.» او به اعضای شورای امنیت گفت، اگر هر یک از شما به جای ما بود همین کار را می‌کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا گفته بود که ایالات متحده آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم وین با جمهوری اسلامی، هیچ امتیاز یک‌جانبه‌ای نخواهد داد.

او گفت مادامی که ایران تعهد کامل خود را به برجام ازسرنگیرد، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی لغو نخواهد شد.

پیش از آن سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در نیمه آوریل، در بیانیه‌ای مشترک درباره اعلام شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

مقام‌های امنیتی اسرائیل مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین میان امضاکنندگان برجام را «مایه نگرانی» توصیف کرده بود. آنان گفته‌اند که آمریکایی‌ها برای بازگرداندن همه طرف‌ها به توافقنامه هسته‌ای ایران، «بیش از آنچه ایران می‌خواهد امتیاز می‌دهند.»