کمیته المپیک اتهام‌های مطرح علیه جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند

گروهی از ورزشکاران ایرانی در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به موارد نقض منشور المپیک خواهان تحریم ایران شده‌اند

توماس باخ، رئیس آلمانی کمیته بین‌المللی المپیک، به دلیل عدم دخالت در ماجرای افکاری و مطرح نکردن خواست توقف اعدام او مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است-FABRICE COFFRINI / AFP

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد اتهامات وارد شده علیه جمهوری اسلامی در موضوع تبعیض علیه ورزشکاران اسرائيلی و سایر موارد نقض منشور المپیک را بررسی می‌کند.  گروهی از ورزشکاران در نامه‌ای سرگشاده به کمیته المپییک خواهان تحریم برنامه‌های المپیک ایران شدند. این نامه به سابقه طولانی جمهوری اسلامی در تحت فشار قرار دادن ورزشکاران برای امتناع از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی در مسابقات جهانی و مواردی دیگر اشاره می‌کند.

سردار پاشایی، کشتی‌گیر سابق ایران که رئیس کارزاری به نام «اتحاد برای نوید» است که در اعتراض به اعدام نوید افکاری تشکیل شده، امضاء کننده اصلی این نامه است. پاشایی از قهرمانان سابق کشتی فرنگی ایران است و سابقه مربی‌گری کشتی در ایران را نیز دارد. نوید افکاری نیز کشتی‌گیر بود و در جریان اعتراض‌های مردمی به قتل متهم و اعدام شد. او هیچگاه این اتهام را نپذیرفت.

سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک به روزنامه «اورشلیم پست» اسرائیل گفت که مواردی که در نامه آماده بررسی می‌شود. این کمیته قبلا پاسخی مشابه به خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز داده بود.

جمهوری اسلامی سیاستی علنی در این مورد دارد که مورد حمایت علی خامنه‌ای است. رهبری جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود:‌ «مبادا شما را بترسانند. بگویند که اگر فلان مسابقه را ندهید، فلان فدراسیون بین‌المللی از شما ناراضی می‌شود. به درک که ناراضی می‌شود، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک به روزنامه اسرائیلی گفت: «کمیته در جریان این نامه قرار دارد و به بررسی مسائل مطرح‌شده ادامه می‌دهد.»

پاشایی به اورشلیم پست گفت: «کمیته بین‌المللی المپیک باید به ما بگوید آیا نداشتن اجازه رقابت با ورزشکاران اسرائیلی و تبعیض نظاممند جنسیتی و نژادی علیه ورزشکاران در ایران علیه آرمان‌های المپیک است یا نه. تصمیم‌ها و اعمال کمیته باید با توجه به منشور المپیک باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «کسانی که از کارزار نوید حمایت می‌کنند می‌خواهند این کمیته در مورد درخواست ورزشکاران ایرانی به اجماع برسد. در پاییز سال گذشته که نوید افکاریِ کشتی‌گیر را اعدام کردند این کمیته دست به عمل نزد.»

 پاشایی گله کرد که این کمیته، که مقر آن در لوزانِ سوئیس است، به نامه ماه پیش کارزار نوید نیز پاسخ نداده است. او گفت: «ورزش و سیاست از کنار هم گذشته‌اند اما از ورزش و حقوق بشر باید انتظار بیشتری داشت.»

توماس باخ، رئیس آلمانی کمیته بین‌المللی المپیک، به دلیل عدم دخالت در ماجرای افکاری و مطرح نکردن خواست توقف اعدام او مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

راب کولر، مدیر کل سازمان «ورزشکار جهانی» (گلوبال اتلیت) که برای حقوق ورزشکاران مبارزه می‌کند در انتقاد از پاسخ کمیته بین‌المللی المپیک آن‌را «پاسخی بی‌معنی» خواند و افزود: «کمیته سال‌ها است از این مساله خبر دارد و کاری در مورد آن نمی‌کند. این کمیته صحبت از حقوق ورزشکاران و ارجحیت دادن به آن‌ها می‌کند اما اعمال‌شان نشان می‌دهد که منافع طرفین ذینفع بسیاری مهمتر از مهمترین ذینفعِ‌ ماجرا یعنی خود ورزشکاران هستند.»

کولر از بی‌عملی کمیته در ماجرای محکومیت نوید افکاری به اعدام انتقاد کرد.

نامه ورزشکاران به باخ به حداقل ده مورد اشاره کرد که در آن ورزشکاران مجبور شده‌اند به دلیل رقابت ندادن با اسرائیلی‌ها عامدانه شکست بخورند یا کنار بروند.

این نامه محدود به موضوع اسرائيل نیست و به موارد دیگری هم اشاره دارد. در بخشی از این نامه آمده است: «ورزشکاران مجبور به فرار از ایران برای رقابت امن برای کشورهای دیگر شده‌اند و ورزشکاران زنی که حاضر به پوشیدن حجاب هنگام ورزش خود نیستند مجبور به فرار از کشورند می‌شوند و خانواده‌هایشان در ایران تحت تهدید هستند.»

مریم معمار صادقی، کارشناس ارشد موسسه مک‌دونالد-لوریه، نیز در گفتگو با این روزنامه اسرائیلی از بی‌عملی کمیته بین‌المللی المپیک در مورد «نقض منشور المپیک توسط جمهوری اسلامی» انتقاد کرد و گفت: «تمام کشورها و ورزشکاران باید به وجدان خود گوش کنند و خواهان اخراج این حکومت از بازی‌های المپیک شوند.»

بیشتر از ورزش