آمریکا ۳۳ قلم آثار باستانی را به سفارت افغانستان در آمریکا تحویل داد

«جنگ و نبود ضمانت‌ اجرای قانونی باعث شده مردم شماری زیادی از آثار باستانی را از کشور خارج کنند»

قدمت این آثار باستانی و تاریخی به قرن دوم تا هشتم میلادی می‌رسد - صفحه رسمی سفارت افغانستان در آمریکا

روز سه‌شنبه، سی‌یکم فروردین ۱۴۰۰، واشنگتن، ۳۳ قلم آثار باستانی و تاریخی مربوط به افغانستان را به سفارت این کشور در ایالات‌متحده امریکا تسلیم کرد.

این ۳۳ اثر باستانی را دفتر دادستانی نیویورک به رویا رحمانی، سفیر افغانستان در ایالات‌متحده امریکا تحویل داد تا به موزه ملی کابل انتقال یابند.

بانو رحمانی، سفیر افغانستان در امریکا، از تمام ارگان‌های ذی‌ ربط به ویژه دفتر دادستانی منطقه‌ای نیویورک و وزارت کشور امریکا که در کشف، ضبط و بازگرداندن این ۳۳ اثر تاریخی و باستانی به افغانستان تلاش کردند، سپاسگزاری کرد.

گفته می‌شود قدمت این آثار باستانی و تاریخی به قرن دوم تا هشتم میلادی می‌رسد و نمایانگر تاریخ و فرهنگ غنی افغانستان است. سفارت افغانستان در آمریکا، در مورد ارزش‌ تاریخی و باستانی این ۳۳ قلم آثار باستانی به دست آمده و سایر آثار این کشور نوشته است: «بدون شک، حفظ تاریخ افغانستان مسیری برای رشد تمدن و جامعه است. از این‌رو، ارج‌ گزاردن و بزرگداشت گذشته و حال، راه را برای دستیابی به آینده‌ای صلح‌آمیز و با ثبات در کشور و منطقه، هموار می‌کند.»

در همین حال، محمد فهیم رحیمی، رئیس موزه ملی کابل، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، آثار به دست آمده را تاریخ و هویت مردم افغانستان خواند و گفت: «خوشحالم که این آثار باستانی را که در زمان جنگ‌های چندین دهه پسین، قاچاق شده بودند، دوباره به دست می‌آوریم؛ چون برای کشور ما، ارزش تاریخی و باستانی بالایی دارد. آثار به دست آمده، به فرهنگ‌های بودایی و هندو در افغانستان مربوط است و احتمالا از استان‌های کابل، ننگرهار و کاپیسا، قاچاق و به امریکا منتقل شده است.»

آقای رحیمی، جنگ و اجرا نشدن قانون در مناطقی که این آثار باستانی و تاریخی افغانستان آنجا وجود دارند را عامل اساسی قاچاق این اقلام به بیرون از افغانستان می‌داند و می‌گوید: «جنگ و نبود ضمانت‌ اجرای قانونی باعث شده است که مردم، شماری زیادی از آثار باستانی و تاریخی ما مانند این ۳۳ اثر را از کشور خارج کنند و به قیمت ناچیز بفروشند. ما از مردم خود می‌خواهیم که در حفظ مناطقی که جزو آثار تاریخی است توجه داشته باشند، زیرا نابودی آن‌ها، به معنی نابودی قسمتی از تاریخ ما است. چنانچه چیزی از آثار تاریخی کشور را نزد خود دارند هم لطف کنند و آن‌ها را به موزه ملی بسپارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس موزه ملی کابل، از دیگر کشورهای خارجی هم خواست تا آثار تاریخی و باستانی افغانستان بازگردانند. او افزود: «با تلاش‌های ما، تاکنون یک اثر در کشور مالزی، ۱۱ اثر در لندن، سه اثر در ژاپن و یک اثر در آلمان ضبط شده است و اکنون نزد سفارتخانه‌های افغانستان در همان کشورها نگهداری می‌شود و به زودی به کابل انتقال داده خواهد شد.»

شهروندان افغانستان نیز از تسلیم این آثار باستانی و تاریخی از سوی امریکا استقبال می‌کنند و تاکید دارند که دولتمردان افغان باید بر تلاش خود برای بازگرداندن تمام آثار باستانی و تاریخی افغانستان از کشورهای خارجی بیفزایند و اجازه ندهند برخی افراد این دارایی‌های تاریخی‌ را خودسرانه از کشور خارج یا قاچاق کنند و به بهای ناچیزی بفروشند.

اول خان هاشمی، ساکن کابل، می‌گوید: «این خبر خوشی است که شنیدیم؛ زیرا این آثار نشان‌دهنده‌ تاریخ، هویت و مدنیت ما است. متاسفانه جنگ‌های چند دهه گذشته، همه داشته‌های ما از جمله آثار باستانی و تاریخی را نابود کرده و یا سرنوشتشان، قاچاق بوده است. آرزو دارم که همه داشته‌های ما دوباره بازگردانده شوند.»

رامین خوشحال، ساکن کابل، نیز می‌گوید: «اگر جنگ تمام شود و صلح بیاید، ما صاحب همه چیز خواهیم شد؛ حتی آثار تاریخی و باستانی که قاچاق شده‌اند. اما همه این بدبختی‌های ما، در جنگ و ناامنی ریشه دارد. هیچ کشور در جهان نیست که آثار باستانی و تاریخی افغانستان به آن قاچاق نشده باشد. این مسئولیت دولت است که برای به دست آوردن دوباره آن‌ها تلاش کند.»

مسئولان موزه ملی کابل بر این باورند که بسیاری از آثار باستانی افغانستان یا هنوز زیر خاک هستند یا نزد قاچاق‌بران داخلی و خارجی و در کشورهای دیگر نگهداری می‌شود. آنان در تلاشند تا بتوانند همه این آثار را به دست آوردند و به موزه کابل منتقل کنند.

در حال حاضر، دولت افغانستان بیشتر آثار باستانی و تاریخی‌ خود که را از داخل و خارج و از قاچاقچیان و دولت‌های خارجی جمع‌آوری کرده، در موزه ملی کابل نگهداری می‌کند و آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

بیشتر از جهان